Transport miejski II linia metra – tory odstawcze

II linia metra – tory odstawcze

08 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponad trzy tysiące metrów szyn ułożyły ekipy torowe na torach odstawczych centralnego odcinka II linii metra. Obiekty powstałe przy stacjach Rondo Daszyńskiego, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński wyposażono w 140-metrowe torowiska oraz przylegające do nich bezpośrednio komory rozjazdu, umożliwiające manewry pomiędzy nimi a stacją.

Fot. M. Żuchowski, budowametra.pl

Na przestrzeni centralnego odcinka II linii metra powstały trzy obiekty, umożliwiające nocowanie pociągów lub odstawienie taboru na czas poza szczytem komunikacyjnym. Na torach odstawczych, gdyż o nich tu mowa, składy będą również czyszczone. W każdym z obiektów, torowiska są już na to przygotowane, a dodatkowo montowane są właśnie elementy nawierzchni zabezpieczające koniec toru kolejowego przed zjechaniem z niego pociągu, czyli tzw. kozły oporowe. Pozostaje jedynie zainstalowanie tras kablowych oraz trzeciej szyny.

W obrębie komory rozjazdowej i samych torów odstawczych stacji Rondo Daszyńskiego właśnie odbywa się ostateczna regulacja ponad 1100 m szlaku. Cztery tory, które powstały w obiekcie przyjmą w przyszłości cztery składy pociągów. Dwa z nich – położone przy wewnętrznym peronie – posłużą do zmiany kierunku pociągów docierających do tej stacji i zawracających w kierunku Pragi. Tory zewnętrzne pozwolą odstawić dwa nieużywane składy.

Gotowe są także tory odstawcze stacji Dworzec Wileński. Podobnie jak w przypadku stacji Rondo Daszyńskiego, 2/3 tej budowli przypada na przestrzeń technologiczną, czyli tory odstawcze i komorę rozjazdu. W sumie na czterech torach zainstalowano tu już ponad 1000 m torowiska. Po ukończeniu tych prac przyszedł czas na układanie zbrojenia pod bankiety już w samej komorze rozjazdowej. W tym tygodniu będą tam zamontowane szyny.

Tory odstawcze Stadionu Narodowego, choć nie większe od analogicznych obiektów, które wybudowano na Dworcu Wileńskim i Rondzie Daszyńskiego – pozwolą na przechowanie większej liczby pociągów. Należy bowiem pamiętać, że krańcowe stacje centralnego odcinka będą dysponować tylko dwoma torami do odstawienia pociągów (tory zewnętrzne), dwa wewnętrzne udostępniając bieżącej obsłudze ruchu, czyli do zawracania pociągów przyjeżdżających na stację. Tymczasem stacja C14, która do czasu rozbudowy o odcinek na Gocław, będzie jedynie stacją przelotową, będzie mogła udostępnić na ten cel wszystkie cztery tory, którymi dysponuje. Dodatkowe dwa składy będą mogły też stanąć przy dodatkowym – na razie technicznym peronie. Przestrzeń ta pozwoli również na dokonywanie drobnych napraw czy przeglądów.

Same torowiska wzdłuż peronów stacji Stadion Narodowy będą miały łącznie 923 m. Połowa prac torowych przewidzianych dla tego obiektu zakończono. Kompletny jest peron dla odcinka na Gocław oraz cztery tory odstawcze, liczące w sumie 967 m długości. W przylegającej do nich komorze rozjazdu szyny są zamontowane i w połowie zabetonowane. Rozpoczęły się także przygotowania do wykonania podbudowy pod torowisko na dawnej trasie tarczy Krystyny.

Kolejną fazą realizowanych w ramach projektu robót torowych jest zainstalowanie szyn w tunelach szlakowych. W pierwszej kolejności, rozpoczną się prace na odcinkach świeżo opróżnionych z pozostałości po zapleczach tarcz TBM, m.in. odcinek D10 łączący Rondo Daszyńskiego z Rondem ONZ, zaraz za nim uzbrajany właśnie w bankiety boczne tunel D15 oraz D14 – biegnący pod Wisłą. Na ułożenie czeka tam ponad 5000 metrów torów.

Fot. M. Żuchowski, budowametra.pl