Podlaskie walczy o środki z UE na remont linii kolejowych

Podlaskie walczy o środki z UE na remont linii kolejowych

26 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ramach konsultacji listy inwestycji kolejowych z samorządami wschodnich województw, Podlasie zgłosiło do dofinansowania w latach 2014-2020 z programu Polska Wschodnia (PW) i Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) inwestycje na liniach istotnych dla rozwoju regionu. 

Fot. Krzysztof Maria Różański, Wikimedia

Samorząd ubiega się o środki unijne z PW na remonty linii: nr 52 na odcinku Lewki-Hajnówka, nr 31 na odcinku Hajnówka - Czeremcha oraz nr 32 Białystok - Lewki. Zgłoszono także dodatkowo inwestycję na linii nr 31 Czeremcha - granica województwa podlaskiego. Ponadto na linii nr 32 mają być prowadzone inwestycje ze środków RPO Województwa Podlaskiego.

Przygraniczne położenie

Jak podkreśla radny województwa, Mikołaj Janowski, strategiczne kierunki działań Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014 -2020 niosą nadzieję na wykorzystanie atutu przygranicznego położenia województwa podlaskiego i dostępności do linii szerokotorowych o prześwicie 1520 mm. - Istniejący styk torów normalnych i szerokich stanowi potencjał tego obszaru i może być motorem dalszego rozwoju. Stan ten w niedalekiej przyszłości może się przyczynić do zwiększenia przewozu międzynarodowego towarów oraz wzrostu przewozu osób – tłumaczy Janowski.

Brakuje baz logistycznych

Według radnego, należy zauważyć, że województwo podlaskie jest ubogie w nowoczesną infrastrukturę logistyczną, a wręcz jest jej praktycznie pozbawione. Brak jest inicjatyw centralnych tworzenia centrów logistycznych wysokiej klasy. - Bazy logistyczne powstające w Polsce są wynikiem inicjatyw firm gospodarczych bądź działań poszczególnych regionów. Niestety, w większości przypadków nieobecne jest współdziałanie z zarządcą infrastruktury kolejowej – ubolewa radny.

W konsekwencji powstające jednostki infrastruktury, pod kątem tworzenia logistycznej sieci transportu intermodalnego jak i multimodalnego, nie są nastawione na skoordynowaną współpracę między sobą.
- Nadmienię, iż aktualnie realizowana rozbudowa kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce umożliwi pełniejsze i efektywniejsze wykorzystanie potencjału linii szerokotorowej w przewozach masy towarów ich wolumenu – podkreśla Janowski.

Z poziomu krajowego, plany programów inwestycyjnych, obejmujące rozwój sieci kolejowej na terenie województwa podlaskiego, przewidziane do wdrożenia w okresie przyszłej perspektywy finansowej UE, powinny swym zasięgiem objąć linię kolejową nr 32 Białystok – Czeremcha, o którą zabiega też zarządca infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe.

Potrzeby mieszkańców

Sieć kolejowa nastawiona jest na masowy transport towarów, jednocześnie służy do publicznego transportu osób. Istotnym czynnikiem podnoszącym konkurencyjność, a także wpływającym na rozwój gospodarczy regionu jest jego wysoka wewnątrzregionalna dostępność komunikacyjna.

- Mieszkańcy południowowschodniej części województwa potrzebują dogodnych połączeń kolejowych w kierunku Białegostoku, Siedlec i Warszawy. Społeczeństwo zamieszkujące ten region ma utrudnioną mobilność ze względu na niską jakość infrastruktury kolejowej, z której korzystają przewoźnicy kolejowi – zaznacza radny Janowski.
- Dobra osiągalność komunikacyjna województwa w przyszłości i rozwinięta baza turystyczna stanowią wielką zaletę regionu, dlatego niemniej ważnym jest pozyskanie sprzyjających połączeń tych obszarów dla społeczeństwa odwiedzającego zakątek Puszczy Białowieskiej - dodaje.