Regulacje UTK: PKP Cargo dyskryminowało innych przewoźników

UTK: PKP Cargo dyskryminowało innych przewoźników

05 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego potwierdził, że PKP Cargo naruszyło przepisy ustawy o transporcie kolejowym, polegające na łączeniu przez firmę działalności w zakresie przewozów kolejowych z faktycznym wykonywaniem funkcji przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej.

Fot. Robert Wołczyk

Chodzi głównie o przypadki utrudnienia lub ograniczania ze strony PKP Cargo dostępu do infrastruktury punktowej na torach prowadzących do terminali przeładunkowo-załadunkowych znajdujących się w obrębie stacji Małaszewicze Płd., w tym na torze kolejowym nr 902 i 904. Dyskryminujące oraz naruszające równoprawne traktowanie było też udostępnianie przewoźnikom budynków i budowli służących do obsługi przewozu towarów na obszarze działania Mazowieckiego Zakładu PKP Cargo w Warszawie/Małaszewiczach. Ponadto, nieuzasadnione było pobieranie opłat za zarządzane przez PKP Cargo punkty przeładunkowe, place rozładunkowe i rampy. Wskazywano również na błędnie ustalony model zarządzania infrastrukturą, który z uwagi na wydzierżawione przez PKP PLK jej części dla PKP Cargo, spowodował monopol i uprzywilejowanie tego przewoźnika w stosunku do pozostałych.

Powyższe zarzuty wysuwali m.in. Freightliner PL, Euroneft Trzebinia, DB Schenker Rail, Lotos Kolej, DBSR.

W efekcie, prezes UTK wydał 28 maja 2013 r. decyzję o naruszeniu przez PKP Cargo ustawy o transporcie kolejowym. Od decyzji regulatora odwołało się PKP Cargo i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego. IGTL domagał się jednoznacznego stwierdzenia, czy infrastruktura zlokalizowana na terenie Małaszewicz, jak też w Swarzędzu stanowi infrastrukturę w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym, a w konsekwencji, że podlega ona udostępnianiu innym przewoźnikom kolejowym na równych i niedyskryminujących zasadach. PKP Cargo stało na stanowisku, że nie jest zarządcą w rozumieniu ustawy, a jej majątek stanowią bocznice kolejowe i złożyło wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy domagając się umorzenia sprawy.

Jednak decyzją z 31 grudnia 2013 r. Prezes UTK "ponownie merytorycznie rozpatrując i rozstrzygając całokształt niniejszej sprawy, a także ponownie oceniając wszystkie zebrane dowody, postanowił utrzymać w mocy zaskarżoną decyzję". Zatem jej rozstrzygnięcie jest aktualne i  prawidłowe i powinno zostać niezwłocznie wykonane przez PKP Cargo.

Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. PKP Cargo przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.