Zamknięcie mostu w Brzegu Dolnym było zasadne

Zamknięcie mostu w Brzegu Dolnym było zasadne

03 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie skargi PKP Polskich Linii Kolejowych na decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wstrzymaniu ruchu pociągów na moście kolejowym w Brzegu Dolnym (linia nr 273 Wrocław Muchobór – Szczecin Główny).

Fot. Ladar, Wikimedia

Przypomnijmy, że awaryjne zamknięcie toru na moście w Brzegu Dolnym zostało wprowadzone 6 września decyzją Urzędu Transportu Kolejowego. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności, wskutek czego już następnego dnia aż do 13 września z odcinka Księginice – Brzeg Dolny zniknęły pociągi. Przewozy Regionalne zawiesiły wtedy kursowanie czterech składów, natomiast pięciu zmieniono relacje. Podróżnych obsługiwała komunikacja zastępcza. Pociągi PKP Intercity jeździły drogą okrężną.

W tym czasie zarządca infrastruktury przeprowadził niezbędną naprawę. Zlikwidowano ograniczenie prędkości i pociągi jadą obecnie z prędkością 40 km/h a docelowo będą pokonywać tę trasę jescze o 50 km/h szybciej. Korzystając z zamknięcia naprawiony został też odcinek toru pomiędzy mostem i stacją Brzeg Dolny. Prędkość wzrosła tam z 40 km/h do 90 km/h.

Skarżąc natychmiastowy rygor wykonalności decyzji UTK, Polskie Linie Kolejowe wskazywały, że naprawa toru na moście była planowana w najbliższych miesiącach - po uprzednim powiadomieniu przewoźników. Według oceny diagnostów stan toru pozwalał na bezpieczny przejazd pociągów z prędkością 20 km/h.

Jednak, 31 stycznia 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę PKP Polskich Linii Kolejowych jako niezasadną. Sąd wyjaśnił, że brak jest podstaw prawnych do stwierdzenia nieważności decyzji Prezesa UTK z 6 września 2013 r. o wstrzymaniu ruchu kolejowego na moście. Wyrok WSA nie jest prawomocny.