Centrum Unijnych Projektów Transportowych dofinansuje projekt modernizacji 77 elektrycznych zespołów trakcyjnych do kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym i w obrębie aglomeracji warszawskiej.
Dofinansowany projekt znalazł się na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 w ramach działania 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku. Jego realizacja przyniosła poprawę komfortu jazdy i zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów na obszarze województwa mazowieckiego. W zakres prac wchodził m.in. montaż systemu klimatyzacji przedziałów pasażerskich, wymiany zespołów napędowych czy montaż drzwi odskokowo-przesuwnych. Pociągi można spotkać np. na liniach do Łowicza i Pilawy. Całkowity koszt projektu wyniósł około 260 mln zł, z czego ponad 116 mln zł pokryją środki z funduszy europejskich.
Kontynuacja napraw i modernizacji EN57
To jednak nie koniec modernizacji jednostek EN57 przez Koleje Mazowieckie. W toku znajduje się projekt naprawy i modernizacji 72 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 (w tym 45 napraw na poziomie P4 i 27 napraw na poziomie P5). Jest już na etapie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy. Ogłoszenie w tej sprawie zostało opublikowane 20 grudnia 2013 r. Na złożenie wiążących ofert wykonawcy mają czas do 14 lutego 2014 r.
Oprócz czynności związanych z naprawą rewizyjną na poziomie P4, pociągi EN57 zyskają lepsze oświetlenia w przestrzeni pasażerskiej, biletomaty i kasowniki, system indywidualnego otwierania drzwi (tzw. „ciepły przycisk”), system informacji pasażerskiej z elektronicznymi tablicami bocznymi oraz system monitoringu (w tym kamery czołowe).
Natomiast pozostałe 27 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 otrzyma silniki asynchroniczne, nowe zestawy kołowe, układ napędowy z systemem odzyskiwania energii, drzwi odskokowo-przesuwne, system indywidualnego otwierania, wandaloodporne fotele, a także informację wizualno-akustyczną, interkom i monitoring. Ponadto, pojawi się system do liczenia podróżnych, ekonomiczne oświetlenie, klimatyzacja, toaleta w układzie zamkniętym. Wygląd zmieni także czoło pociągu zgodnie z wymogami stawianymi przed EN57 AKM. Dodatkowy komfort podróży ma zapewnić swobodny dostęp do bezprzewodowego Internetu.
Koleje Mazowieckie planują sfinansować zamówienie z pieniędzy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków własnych. Na razie zadanie to znajduje się na liście rezerwowej POIiŚ.
...i EN57 AKM
Przy okazji modernizacji klasycznych składów EN57 przewoźnik inwestuje również w zmodernizowany już tabor. W ostatnich dniach KM ogłosiły oddzielny przetarg na naprawę 4 EZT-ów serii EN57 AKM. Wśród prac wykraczających poza stały zakres naprawy w poziomie utrzymania P4 znalazły się m.in. naprawa silnika trakcyjnego i wymiana osi zestawu kołowego. Firmy zainteresowane wykonaniem tego zadania mogą składać oferty do 6 marca 2014 r.
Jak zaznaczają Koleje Mazowieckie, projekt „Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych do kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym i w obrębie aglomeracji warszawskiej”, który poprawił stan techniczny 77 EZT-ów nie jest powiązany w zakresie współfinansowania z projektami naprawy i modernizacji 72 EZT-ów oraz naprawy i modernizacji 4 EZT-ów.
Obecnie w barwach przewoźnika jeździ około 180 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57.