Modernizacja 77 EZT-ów KM za pieniądze z POIiŚ

Modernizacja 77 EZT-ów KM za pieniądze z POIiŚ

05 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Centrum Unijnych Projektów Transportowych dofinansuje projekt modernizacji 77 elektrycznych zespołów trakcyjnych do kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym i w obrębie aglomeracji warszawskiej.

Fot. Rafał Wilgusiak

Dofinansowany projekt znalazł się na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko  2007 – 2013 w ramach działania 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku. Jego realizacja przyniosła poprawę komfortu jazdy i zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów na obszarze województwa mazowieckiego. W zakres prac wchodził m.in. montaż systemu klimatyzacji przedziałów pasażerskich, wymiany zespołów napędowych czy montaż drzwi odskokowo-przesuwnych. Pociągi można spotkać np. na liniach do Łowicza i Pilawy. Całkowity koszt projektu wyniósł około 260 mln zł, z czego ponad 116 mln zł pokryją środki z funduszy europejskich.

Kontynuacja napraw i modernizacji EN57

To jednak nie koniec modernizacji jednostek EN57 przez Koleje Mazowieckie. W toku znajduje się projekt naprawy i modernizacji 72 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 (w tym 45 napraw na poziomie P4 i 27 napraw na poziomie P5). Jest już na etapie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy. Ogłoszenie w tej sprawie zostało opublikowane 20 grudnia 2013 r. Na złożenie wiążących ofert wykonawcy mają czas do 14 lutego 2014 r.

Oprócz czynności związanych z naprawą rewizyjną na poziomie P4, pociągi EN57 zyskają lepsze oświetlenia w przestrzeni pasażerskiej, biletomaty i kasowniki, system indywidualnego otwierania drzwi (tzw. „ciepły przycisk”), system informacji pasażerskiej z elektronicznymi tablicami bocznymi oraz system monitoringu (w tym kamery czołowe).

Natomiast pozostałe 27 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 otrzyma silniki asynchroniczne, nowe zestawy kołowe, układ napędowy z systemem odzyskiwania energii, drzwi odskokowo-przesuwne, system indywidualnego otwierania, wandaloodporne fotele, a także informację wizualno-akustyczną, interkom i monitoring. Ponadto, pojawi się system do liczenia podróżnych, ekonomiczne oświetlenie, klimatyzacja, toaleta w układzie zamkniętym. Wygląd zmieni także czoło pociągu zgodnie z wymogami stawianymi przed EN57 AKM. Dodatkowy komfort podróży ma zapewnić swobodny dostęp do bezprzewodowego Internetu.

Koleje Mazowieckie planują sfinansować zamówienie z pieniędzy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków własnych. Na razie zadanie to znajduje się na liście rezerwowej POIiŚ.

...i EN57 AKM

Przy okazji modernizacji klasycznych składów EN57 przewoźnik inwestuje również w zmodernizowany już tabor. W ostatnich dniach KM ogłosiły oddzielny przetarg na naprawę 4 EZT-ów serii EN57 AKM. Wśród prac wykraczających poza stały zakres naprawy w poziomie utrzymania P4 znalazły się m.in. naprawa silnika trakcyjnego i wymiana osi zestawu kołowego. Firmy zainteresowane wykonaniem tego zadania mogą składać oferty do 6 marca 2014 r.

Jak zaznaczają Koleje Mazowieckie, projekt „Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych do kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym i w obrębie aglomeracji warszawskiej”, który poprawił stan techniczny 77 EZT-ów nie jest powiązany w zakresie współfinansowania z projektami naprawy i modernizacji 72 EZT-ów oraz naprawy i modernizacji 4 EZT-ów.

Obecnie w barwach przewoźnika jeździ około 180 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Tunel pod Świną zintegruje Świnoujście. Kto za niego zapłaci? Tunel pod Świną zintegruje Świnoujście. Kto za niego zapłaci?
Następny artykuł FZZK: bez przełomu po spotkaniu z E. Bieńkowską FZZK: bez przełomu po spotkaniu z E. Bieńkowską