Prędkości powyżej 300 km/h osiągano również w Austrii, Szwecji i Turcji, krajach, gdzie na co dzień jeździ się znacznie wolniej.
Austriacy nie mają linii dużych prędkości i specjalnego taboru. Powstają nowe trasy o standardzie 230/250 km/h, na których markowy produkt Austriaków – pociągi Railjet typu push&pull rozpędzają się do 230 km/h.
W lipcu 2008 r. Railjet pobił rekord prędkości dla pociągu zestawionego z wagonów i lokomotywy elektrycznej. Na fragmencie nowej trasy między Wiedniem a Sankt Pölten została zarejestrowana prędkość 275 km/h. Cztery lata później, w sierpniu 2012 r. na tej samej linii został ustanowiony austriacki rekord prędkości – pociąg testowy ICE S, wypożyczony na potrzeby prób od Deutsche Bahn AG, pojechał z szybkością 336,4 km/h.
Szwedzkie „wahadełko”
Na szybkie pociągi stawia również Szwecja. Obecnie między głównymi miastami pasażerów wożą składy X2000, wyposażone w technikę wychylnego pudła, które osiągają maksymalną prędkość 200 km/h. jednak w niedługiej przyszłości w kraju Wikingów pociągi będą osiągały 250 km/h, gdyż trwają prace nad budową pierwszych linii KDP, oraz konstrukcją pociągów, zdolnych do rozwijania takich prędkości.
W dniu 14 września 2008 r. prototypowy pociąg Regina X50 zaprojektowany do 250 km/h, przekroczył znacznie tę wartość, osiągając 303 km/h.
Pożyczyli składy na testy
Przygodę z szybką koleją 10 lat temu rozpoczęła Turcja. Pierwsze linie KDP z Ankary do Konyi i Eskişehir oddano do użytku w 2009 r., a w fazie budowy są kolejne. Do 2023 r. turecka sieć KDP ma mieć 10 000 km długości. Turecki standard to 250 km/h i zasilanie prądem zmiennym 25 kV.
W dniu 23 kwietnia 2007 r. Turcy przeprowadzili eksperymenty polegające na badaniu infrastruktury i sieci trakcyjnej przy pomocy wypożyczonego od Włochów pociągu doświadczalnego ETR500 Y2. W czasie prób pociąg osiągnął maksymalną prędkość 303 km/h.
Helwecki akcent
O krok od uzyskania 300 km/h byli też Szwajcarzy. Próby wysoko prędkościowe z udziałem niemieckich pociągów z rodziny ICE przeprowadzono kilkukrotnie pod ziemią. Pretekstem było testowanie nowowybudowanego, najdłuższego w Europie tunelu kolejowego „Lötschberg” (długość 34,6 km), który połączył miasta Spiez i Brig.
W 2006 r. pociąg testowy ICE S pomknął przez tunel 281 km/h, a rok później 8 listopada 2007 r. w czasie prób systemu ETCS skład generacji ICE 1 ustanowił nowy rekord prędkości w Szwajcarii, gdy wskazówka szybkościomierza zatrzymała się na 288 km/h. Na co dzień planowe pociągi przejeżdżające przez tunel mkną „jedynie” 200 km/h.
Czytaj też:
Rekordy prędkości na torach - Francja
Rekordy prędkości na torach - Niemcy
Rekordy prędkości na torach - Włochy
Rekordy prędkości na torach - Hiszpania
Rekordy prędkości na torach - Belgia, Holandia i Wielka Brytania