Grupa PKP Cargo utrzymuje wysoką zyskowność

Grupa PKP Cargo utrzymuje wysoką zyskowność

14 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Grupa PKP Cargo wypracowała 65,4 mln zł zysku netto przy przychodach na poziomie 4,8 mld zł, pozostając liderem rynku w Polsce pod względem przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej.

Grupa PKP Cargo utrzymuje wysoką zyskowność
Fot. Piotr Celiński

Na wyniki miały wpływ liczne czynniki zewnętrzne jak silne spowolnienie gospodarki oraz rozliczenie Paktu Gwarancji Pracowniczych. Wyłączając efekty jednorazowe Grupa PKP Cargo pozostała jednym z najbardziej rentownych przewoźników w Europie (marża EBITDA na poziomie 14 proc.). Spółka jest dobrze przygotowana do wykorzystania szans krajowych wynikających z szeroko zakrojonych inwestycji w unowocześnienie infrastruktury oraz zagranicznychekspansji, głównie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Towarowy lider

Grupa PKP Cargo pozostała w 2013 roku bezdyskusyjnym liderem rynku w Polsce pod względem wykonanej pracy przewozowej (59 proc. udziału w rynku), jak i przewiezionej masy (49 proc. udziału w rynku).

W wyniku spowolnienia gospodarczego wielkość przewiezionej masy spadła o 2 proc. w ujęciu rocznym do 114,4 mln ton ładunków, a wykonana praca przewozowa wyniosła 30,1 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o 2 proc. w ujęciu rocznym. Wyższy wskaźnik wykonanej pracy przewozowejto wynik dłuższej średniej trasy przewozów towarów. Był to efekt m.in. większej liczby przewozów węgla do portów morskich i rud z portów do ośrodków hutniczych na terenie Europy Środkowej.

Oceniając podstawowe segmenty działalności Grupy PKP Cargo w 2013 roku wzrósł transport węgla (o 18 proc. rdr) oraz rud i metali (o 14 proc. rdr). Spadły natomiast przewozy w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych wskutek opóźnienia inwestycji infrastrukturalnych iniekorzystnych warunków atmosferycznych w 2013 roku (o 15 proc. rdr) oraz przewozy intermodalne (o 16 proc. rdr) jako wynik spowolnienia w branży motoryzacyjnej (spadek globalnego popytu na samochody i części motoryzacyjne).

– W warunkach spowolnienia gospodarki i jednorazowych kosztów realizacji zapisów Paktu Gwarancji Pracowniczych potwierdziliśmy potencjał Grupy PKP Cargo do generowania zysków, czym wyróżniamy się na tle branży w Polsce i w Europie – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. Konsekwentnie utrzymujemy pozycję lidera rynku w Polsce, zdolnego do skutecznej ekspansji w Europiei stałego rozwoju. Realizujemy strategię prezentowaną podczas debiutu giełdowego zakładającą zwiększanie efektywności i wykorzystanie w pełni boomu inwestycyjnego na kolei, który powinien przywrócić konkurencyjność tej branżytransportowej w Polsce. Wszelkie działania Grupy w tym zakresie odbywają sięz korzyścią dla gospodarki, środowiska kolejowego, Grupy PKP Cargo, jej pracowników i akcjonariuszy – dodaje.

Niższe koszty, wolna gotówka

Przychody na poziomie skonsolidowanym wyniosły 4,8 mld zł wobec 5,17 mld zł w roku 2012. Koszty operacyjne spadły o 3 proc. i to pomimo efektu jednorazowego w postaci rozliczenia premii prywatyzacyjnej, obciążającej wynik na poziomie Grupy o 209 mln zł.

Pakt Gwarancji Pracowniczych podpisany we wrześniu z 13 centralami związkowymi zakładał wypłatę premii prywatyzacyjnej dla pracowników Grupy PKP Cargo w postaci akcji pracowniczych. Zapisy na akcje zakończyły się pod koniec lutego.Wzięło w nich udział 99,8 proc. pracowników PKP Cargo i 99,9 proc. uprawnionych pracowników spółek zależnych.

Drugim istotnym zdarzeniem jednorazowym wpływającym na wysokość wyników w 2013 roku był zwrot kary nałożonej przez UOKiK na PKP Cargo w 2009 roku (wpływ na wynik wyniósł 46 mln zł netto). 

Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzeniajednorazowewyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł (wobec 267 mln zł netto w 2012 roku). Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.

– Mocna strona Grupy PKP Cargo to zdolność do obniżenia kosztów operacyjnych, co w sytuacji spadku przychodów wynikających ze spowolnienia gospodarczego pozwoliło nam zachować wysoką rentowność naszego biznesu – mówi Grzegorz Kiczmachowski, dyrektor zarządzający ds. finansowych Grupy PKP Cargo. Obniżamy sukcesywnie koszty eksploatacji dzięki renegocjacji umowy z dostawcą energii, lepszym parametrom zużycia paliwczy obniżce stawek dostępu do infrastruktury. Utrzymujemy bardzo dobrą sytuację płynnościową spółki, a zasoby gotówki pozwalają na realne rozważanie ekspansji w kraju i za granicą poprzez fuzje i przejęcia – dodaje.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Protest kolejarzy w Rabce. Zablokują „zakopiankę” Protest kolejarzy w Rabce. Zablokują „zakopiankę”
Następny artykuł Łódź Fabryczna: ściany tunelu gotowe w 70 proc. Łódź Fabryczna: ściany tunelu gotowe w 70 proc.