Transport miejski Jakie powinny być nowoczesne tramwaje?

Jakie powinny być nowoczesne tramwaje?

27 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jaki wpływ na tory ma nowoczesny tabor? Jakie wózki są lepsze: sztywne czy skrętne? Czy tramwaje mogą jeździć ciszej? Te i inne kwestie omawiali inżynierowie oraz przedstawiciele firm komunikacyjnych z całej Polski, którzy w dniach 26-27 marca zebrali się we Wrocławiu.

Fot. Rafał Wilgusiak

Przewoźnicy w całej Polsce inwestują praktycznie wyłącznie w tabor niskopodłogowy, który bardzo odbiega konstrukcyjnie od tradycyjnych wagonów. To pociąga za sobą szereg następstw, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, a największe problemy pojawiają się na styku kół i szyn.

Przewoźnicy często podnoszą kwestię zużywania torowisk, a pasażerowie – głośnej jazdy tramwaju. To może się jednak zmienić, o czym przekonywali we Wrocławiu uczestnicy konferencji, debatujący o parametrach technicznych nowo budowanych torowisk oraz projektowanych tramwajów.

– Panuje wielka różnica w podejściu do projektowania kolei oraz w infrastruktury tramwajowej. O ile kolej może pochwalić się spójnymi normami tworzenia torowisk, o tyle tramwaje traktuje się po macoszemu. To utrudnia pracę przewoźnikom. Apelujemy do prawodawców oraz do środowiska naukowego o uporządkowanie kwestii projektowania torowisk tramwajowych oraz taboru – mówił podczas wykładu inż. Piotr Szyszka z MPK Wrocław, który przygotował prezentację na temat zużycia szyn przez różne typy tramwajów.

Środowisko naukowe nie pozostaje głuche na sugestie przewoźników. Politechnika Poznańska prowadzi obecnie badania nad opracowaniem najodpowiedniejszego profilu koła tramwajowego, a także bada jazdę pojazdów szynowych pod kątem akustyki w miastach.

Do Wrocławia przyjechało prawie 150 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z różnych miast. Pretekstem do debaty było posiedzenie Komisji Taboru Tramwajowego Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Gospodarzami tej edycji są IGKM wraz z MPK Wrocław.

Posiedzenia Komisji odbywają się dwa razy do roku w różnych miastach w Polsce. Są okazją do wymiany doświadczeń przewoźników, a także podzielenia się problemami towarzyszącymi eksploatacji taboru oraz próbami ich rozwiązywania. Przy okazji konferencji można zapoznać się z ofertą firm produkujących systemy i urządzenia pomocne w eksploatacji taboru komunikacyjnego oraz zasięgnąć informacji o nowinkach technicznych w dziedzinie komunikacji miejskiej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKM: betonowanie ostatniego przęsła wiaduktu WK 4 PKM: betonowanie ostatniego przęsła wiaduktu WK 4
Następny artykuł Wypadek pociągu na lotnisku w Chicago [film] Wypadek pociągu na lotnisku w Chicago [film]