Rekordowa liczba pasażerów Deutsche Bahn

Rekordowa liczba pasażerów Deutsche Bahn

31 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2013 roku liczba pasażerów Deutsche Bahn ponownie wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego. Przez cały rok  przewoźnik przewiózł 2.016 miliarda pasażerów w obszarze niemieckich pasażerskich przewozów kolejowych, to o 42 mln więcej niż w ubiegłym roku.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Ten pozytywny rozwój wspierany był głównie przez ciągły wzrost w transporcie lokalnym. - Ta rosnąca tendencja to dla nas dobra wiadomość zwłaszcza w momencie 20. rocznicy niemieckiej reformy kolejowej - wyjaśnia dr Rüdiger Grube, prezes zarządu Deutsche Bahn.

Grube zwrócił też uwagę, że liczba nowych zarejestrowanych samochodów, jak i  pasażerów krajowych lotów niemieckich linii lotniczych spadły w ostatnim roku. - Ogólny trend w obszarze mobilności wyraźnie przechyla się w stronę podróży koleją - dodaje Grube.

Wzrost w transporcie pasażerskim

Po znacznym wzroście w pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku, liczba pasażerów podróżujących z DB na długich dystansach znacznie zmniejszyła się w drugiej połowie roku z powodu zamknięcia torów i trwających kilka miesięcy opóźnień będących wynikiem powodzi. W rezultacie liczba klientów w porównaniu do poprzedniego roku pozostała stabilna na poziomie 131 mln pasażerów. Trend korzystania z kolei utrzymuje się w transporcie lokalnym i regionalnym na terenie Niemiec. Był to decydujący czynnik dla ogólnego wzrostu liczby pasażerów w Niemczech.

Spadek danych finansowych

Grube wskazał, że Grupa DB zmierzyła się w 2013 r. z ogromnymi wyzwaniami. - Wzrost gospodarczy był w wielu obszarach niższy niż oczekiwano, znalazło to odzwierciedlenie w popycie na nasze usługi transportowe i logistyczne.

Przychody w roku budżetowym 2013 w kwocie 39.1 mld euro utrzymały się na poziomie z roku poprzedniego (39,3 mld EUR). DB miało też do czynienia ze znaczną presją ze względu na rosnące koszty czynników produkcji, przede wszystkim w zakresie zasobów ludzkich i energii, jak również skutki powodzi i dwóch sztormów.

Skorygowany zysk operacyjny zmniejszył się o 472 mln euro (-17,4 proc. ) do 2,2 mld euro. Kwoty inwestycji netto pozostały bez większych zmian; wyniosły one 3,4 mld euro w 2013 r., czyli o 75 mln euro mniej niż w roku poprzednim. Zadłużenie finansowe netto w euro pozostało stabilne w kwocie 16,4 mld.

- Bez wątpienia liczby te nie są zadowalające. Niemniej obecne tendencje rodzą pewne nadzieje, że sytuacja poprawi się w ciągu tego roku - stwierdził  dyrektor finansowy Dr Richard Lutz.

Chociaż w 2013 roku DB zdołało jedynie częściowo osiągnąć swoje cele gospodarcze, nastąpił pozytywny rozwój w dwóch obszarach strategii DB2020 - Atrakcyjny Pracodawca oraz Pionier Ekologii. Ponad 11.000 pracowników zostało zatrudnionych w Niemczech w zeszłym roku, do tego dochodzi 4 tysiące nowych uczestników szkoleń zawodowych i stażystów. Dr Grube postrzega te dane jako znak, że DB nadal jest uważane za atrakcyjnego pracodawcę.

W kategoriach działań na rzecz środowiska Grube poinformował, że nastąpił istotny postęp w pracach. - Postanowiliśmy zwiększyć użycie energii odnawialnej w obecnej mieszance energii trakcyjnej do 35 proc. do roku 2020. Osiągnęliśmy ten cel już z końcem 2013 roku. - powiedział prezes zarządu Deutsche Bahn.

Transport i logistyka

Mniejszy popyt na usługi transportowe będący wynikiem koniunktury w gospodarce wywarł negatywny wpływ na rozwój segmentu transportu towarowego, powodując 1,5 proc. spadek pracy przewozowej i osiągając poziom 104.3 mld tonokilometrów. Rozwój segmentów biznesowych DB Schenker Logistics także pozostał nierównomierny. Chociaż ilość przesyłek w europejskim transporcie drogowym wzrosła o 0,2 proc., wielkość frachtu lotniczego zmniejszyła się nieznacznie o 0,3 proc. Fracht morski również odnotował spadek o 0,7 proc. Z drugiej strony logistyka kontraktowa odnotowała znaczący wzrost przychodów o 5,2 proc.