PKP Cargo tworzy nową, efektywną strukturę spółki

PKP Cargo tworzy nową, efektywną strukturę spółki

06 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd PKP Cargo podjął decyzję o konsolidacji zakładów wchodzących w skład spółki, w wyniku czego z dziesięciu dotychczas funkcjonujących zakładów powstanie siedem. Decyzja, zapowiedziana wcześniej w prospekcie emisyjnym, pozwoli utworzyć optymalną strukturę spółki, co w efekcie przełoży się na oszczędności w wysokości kilkunastu milionów złotych. 

Fot. Piotr Celiński

Nowa struktura spółki zakłada utworzenie trzech nowych zakładów: Centralnego (połączony Mazowiecko-Podlaski z Centralnym), Południowego (połączony Śląsko-Dąbrowski z Południowym) oraz Zachodniego (połączony Wielkopolski z Zachodniopomorskim). Oprócz nowych jednostek, w ramach przyjętej struktury spółki pozostaną następujące zakłady: Dolnośląski, Śląski, Wschodni oraz Północny. Dodatkowo, zmianie ulegną granice poszczególnych zakładów.

- Istotą podjęcia decyzji o zmianie struktury PKP Cargo była chęć lepszego wykorzystania potencjału poszczególnych zakładów. W tym celu łączymy jednostki mniejsze z silniejszymi biznesowo, jednak nadal będziemy korzystać z doświadczenia pracowników Szczecina, Łodzi czy Nowego Sącza. Finalizacja procesu łączenia zakładów pozwoli naszej spółce w jeszcze większym stopniu wykorzystać jej potencjał. Chcąc pozostać firmą konkurencyjną na tak wymagającym rynku, jakim jest rynek towarowych przewozów, stale musimy optymalizować naszą działalność – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. Rozwiązania, które sukcesywnie wdrażamy, w efekcie przekładają się na coraz lepszą jakość obsługi naszych klientów  – dodaje.

W związku z procesem konsolidacji, PKP Cargo nie ograniczy zatrudnienia w łączonych zakładach na stanowiskach odpowiedzialnych za podstawową działalność przewozową spółki. Ponad 90 proc. pracowników jest chronionych Paktem Gwarancji Pracowniczych, którego elementem są gwarancje zatrudnienia na okres przynajmniej 4 lat.

- Oprócz połączenia zakładów, co ułatwi codzienną pracę w poszczególnych jednostkach organizacyjnych PKP Cargo, zmieniliśmy także granice tych zakładów. Zastosowaliśmy zasadę, że transport towarów na głównych szlakach powinien odbywać się na terenie maksymalnie dwóch zakładów – mówi Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.

Głównym założeniem podjęcia decyzji o przyjęciu nowej struktury PKP Cargo była potrzeba zwiększenia efektywności zarządzania spółką oraz możliwość bardziej efektywnego wykorzystania jej zasobów. Dlatego też, aby jeszcze w większym stopniu osiągnąć zakładane cele, PKP Cargo planuje realizację procesu pionizacji, który pozwoli usprawnić współpracę pomiędzy centralą oraz poszczególnymi zakładami. Konsultacje ze związkami zawodowymi w sprawie tego procesu właśnie się rozpoczęły. Pionizacja zakłada podporządkowanie części zadań realizowanych w Zakładach spółki centrali. Dzięki temu poprawi się obieg informacji i koordynacja działań PKP Cargo na polu biznesowym i operacyjnym.

Poniżej przedstawiamy wypowiedź prezesa PKP Cargo, Adama Purwina dla Agencji Informacyjnej Newseria: