Dziś w Zagrzebiu zarząd Newagu Gliwice podpisał umowę o współpracy z tamtejszą firmą Đuro Đaković Specijalna Vozila. Umowa obejmuje ewentualną produkcję lokomotyw Griffin w Chorwacji, co powinno pomóc polskiej firmie w zdobyciu kontraktu na tamtejszym rynku. Newag stanie się też dystrybutorem chorwackich wagonów.
Đuro Đaković Specijalna Vozila to jedna ze spółek należących do Đuro Đaković Holding. Umowa z Newagiem Gliwice obejmuje wspólną budowę czteroosiowej, jednosystemowej lokomotywy elektrycznej Griffin typu E4ACU. Umowa określa stałą i wieloletnią współpracę obejmującą transfer technologii oraz wymianę doświadczeń i know-how w zakresie produkcji lokomotyw elektrycznych. Będą to pierwsze lokomotywy tego typu produkowane w Slavonskim Brodzie.
- Wdrożenie współpracy ze znaną polską spółką Newag gwarantuje wzajemne korzyści dla gospodarek obydwu krajów. Jest to duże wydarzenie dla Đuro Đaković ponieważ produkcja lokomotyw powróci do Slavonskiego Brodu po 23 latach. Jednocześnie po raz pierwszy w Đuro Đaković mamy szansę na produkcję lokomotyw elektrycznych. Umowa pozwala nam na sprzedaż lokomotyw wyprodukowanych w Chorwacji w krajach UE oraz na rynkach poza UE – mówi Vladimir Kovačevi, prezes Đuro Đaković.
Chorwaci dystrybutorem pojazdów z Gliwic...
Umowa o współpracy z chorwackim producentem powinna zapewnić Newagowi możliwość zdobycia kontraktów na dostawę lokomotyw dla państwowego przewoźnika towarowego HŽ Cargo.
- Mając na uwadze zapotrzebowanie HŽ Cargo na lokomotywy, mamy nadzieję, że dzięki produktom dobrej jakości, konkurencyjnym cenom oraz pakietowi dodatkowych korzyści, wspólnie z Newag Gliwice zdobędziemy zaufanie tego przewoźnika- wyjaśnia Vladimir Kovačevi.
Fot. Newag
Elektryczna lokomotywa Griffin typu E4ACU przeznaczona jest to prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 t z prędkością do 160km/h oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200km/h.
- Platforma lokomotyw elektrycznych Griffin konstruowana była w naszej firmie z myślą o rynku europejskim, zawiera rozwiązania techniczne pozwalające na zastosowanie jej niemal na wszystkich liniach kolejowych starego kontynentu. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że ten produkt będzie mógł być wytwarzany w chorwackich zakładach Đuro Đakovića. Jestem pewny, że dzięki najwyższym wskaźnikom dostępności charakteryzującym naszą lokomotywę, jak również zoptymalizowanym kosztom eksploatacji tego pojazdu, włączenie go do floty lokomotyw HŻ Cargo może w sposób znaczący przyczynić się do wzrostu efektywności chrwackiego kolejowego systemu transportowego – dodaje Bartosz Krzemiński, prezes Newagu Gliwice.
... a Polacy sprzedawcami wagonów
Poza wspólną produkcją i transferem technologii oraz know-how w zakresie budowy lokomotyw elektrycznych Đuro Đaković będzie sprzedawał wyprodukowane lokomotywy na rynkach trzecich, a Newag Gliwice sprzedawał będzie wagony towarowe produkowane przez Đuro Đaković na rynku polskim i w innych krajach.
Podpisanie umowy miało miejsce w Ministerstwie Gospodarki Chorwacji w Zagrzebiu 28 maja. Ze strony Newag Gliwice umowę podpisali Bartosz Krzemiński, prezes i Maciej Duczyński – wiceprezes, dyrektor techliczny spółki. Đuro Đaković reprezentowali Bartol Jerkowić – dyrektor generalny i Darko Grabac – dyrektor wykonawczy. Umowa podpisana została w obecności wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej oraz Vesny Pusic, wicepremier i minister spraw zagranicznych Chorwacji.