Newag deklaruje produkcję Griffina w Chorwacji

Newag deklaruje produkcję Griffina w Chorwacji

28 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś w Zagrzebiu zarząd Newagu Gliwice podpisał umowę o współpracy z tamtejszą firmą Đuro Đako­vić Spe­ci­jalna Vozila. Umowa obejmuje ewentualną produkcję lokomotyw Griffin w Chorwacji, co powinno pomóc polskiej firmie w zdobyciu kontraktu na tamtejszym rynku. Newag stanie się też dystrybutorem chorwackich wagonów.

Fot. Patryk Farana

Đuro Đako­vić Spe­ci­jalna Vozila to jedna ze spółek nale­żą­cych do Đuro Đako­vić Hol­ding. Umowa z Newagiem Gliwice obejmuje wspólną budowę czte­ro­osio­wej, jed­no­sys­te­mo­wej loko­mo­tywy elek­trycz­nej Grif­fin typu E4ACU. Umowa okre­śla stałą i wie­lo­let­nią współ­pracę obej­mu­jącą trans­fer tech­no­lo­gii oraz wymianę doświad­czeń i know-how w zakre­sie pro­duk­cji loko­mo­tyw elek­trycz­nych. Będą to pierw­sze loko­mo­tywy tego typu pro­du­ko­wane w Sla­von­skim Brodzie.

- Wdro­że­nie współ­pracy ze znaną pol­ską spółką Newag gwa­ran­tuje wza­jemne korzy­ści dla gospo­da­rek oby­dwu kra­jów. Jest to duże wyda­rze­nie dla Đuro Đaković ponieważ pro­duk­cja loko­mo­tyw powróci do Sla­von­skiego Brodu po 23 latach. Jed­no­cze­śnie po raz pierw­szy w Đuro Đaković mamy szansę na pro­duk­cję  loko­mo­tyw elek­trycz­nych. Umowa pozwala nam na sprzedaż loko­mo­tyw wypro­du­ko­wa­nych w Chor­wa­cji w kra­jach UE oraz na ryn­kach poza UE – mówi Vla­di­mir Kovačevi, prezes Đuro Đako­vić.

Chorwaci dystrybutorem pojazdów z Gliwic...

Umowa o współpracy z chorwackim producentem powinna zapewnić Newagowi możliwość zdobycia kontraktów na dostawę lokomotyw dla państwowego przewoźnika towarowego HŽ Cargo.

- Mając na uwa­dze zapo­trze­bo­wa­nie HŽ Cargo na loko­mo­tywy, mamy nadzieję, że dzięki pro­duk­tom dobrej jako­ści, kon­ku­ren­cyj­nym cenom oraz pakie­towi dodat­ko­wych korzy­ści, wspól­nie z Newag Gli­wice zdo­bę­dziemy zaufa­nie tego prze­woź­nika-  wyja­śnia Vla­di­mir Kovačevi.

Fot. Newag

Elek­tryczna loko­mo­tywa Grif­fin  typu E4ACU prze­zna­czona jest to pro­wa­dze­nia pocią­gów towa­ro­wych o masie  do 3200 t z pręd­ko­ścią do 160km/h oraz pocią­gów pasa­żer­skich z pręd­ko­ścią do 200km/h.

- Plat­forma loko­mo­tyw elek­trycz­nych Grif­fin kon­stru­owana była w naszej fir­mie z myślą o rynku euro­pej­skim, zawiera roz­wią­za­nia tech­niczne pozwa­la­jące na zasto­so­wa­nie jej nie­mal na wszyst­kich liniach kole­jo­wych sta­rego kon­ty­nentu. Tym bar­dziej cie­szy mnie fakt, że ten pro­dukt będzie mógł być wytwa­rzany w chor­wac­kich zakła­dach Đuro Đakovića. Jestem pewny, że dzięki naj­wyż­szym wskaź­ni­kom dostęp­no­ści cha­rak­te­ry­zu­ją­cym naszą loko­mo­tywę, jak rów­nież zop­ty­ma­li­zo­wa­nym kosz­tom eks­plo­ata­cji tego pojazdu, włą­cze­nie go do floty loko­mo­tyw HŻ Cargo może w spo­sób zna­czący przy­czy­nić się do wzro­stu efek­tyw­no­ści chr­wac­kiego kole­jo­wego sys­temu trans­por­to­wego – dodaje Bar­tosz Krzemiński, prezes Newagu Gliwice.

... a Polacy sprzedawcami wagonów

Poza wspólną pro­duk­cją i trans­fe­rem tech­no­lo­gii oraz know-how w zakre­sie budowy loko­mo­tyw elek­trycz­nych Đuro Đako­vić będzie sprze­da­wał wypro­du­ko­wane loko­mo­tywy na ryn­kach trze­cich, a Newag Gli­wice sprze­da­wał będzie wagony towa­rowe pro­du­ko­wane przez Đuro Đako­vić na rynku pol­skim i w innych krajach.

Pod­pi­sa­nie umowy miało miej­sce w Mini­ster­stwie Gospo­darki Chor­wa­cji w Zagrze­biu 28 maja.  Ze strony Newag Gli­wice  umowę pod­pi­sali  Bar­tosz Krze­miń­ski, pre­zes i Maciej Duczyń­ski – wice­pre­zes, dyrek­tor tech­liczny spółki. Đuro Đako­vić repre­zen­to­wali  Bar­tol Jer­ko­wić – dyrek­tor gene­ralny i Darko Gra­bac – dyrek­tor wyko­naw­czy. Umowa pod­pi­sana została w obec­no­ści wice­pre­mier Elż­biety Bień­kow­skiej oraz Vesny Pusic, wice­pre­mier i mini­ster spraw zagra­nicz­nych Chorwacji.