Regulacje MIR opracowuje rozporządzenia dla ED250

MIR opracowuje rozporządzenia dla ED250

28 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowało dwa projekty rozporządzeń, które określają warunki eksploatacji składów ED250. Dotyczą m.in. jazdy po liniach z systemem ETCS/ERTMS oraz prowadzenia pociągu przez jednego maszynistę przy prędkości powyżej 130 km/h.

Fot. PKP Intercity

Pierwszy projekt rozporządzenia ministra zmienia rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Projekt ten wprowadza szereg zmian dostosowujących krajowe przepisy techniczne dotyczące drogi kolejowej do aktualnego stanu wiedzy technicznej, w tym postanowień technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).

Resort informuje, że w aspekcie eksploatacji pociągów ED 250 istotne jest dopuszczenie w projektowanym rozporządzeniu możliwości stosowania podwyższonych wartości niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego (1 m/s2) dla taboru pasażerskiego spełniającego wymagania TSI „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski” na liniach kolejowych, dla których zarządca infrastruktury opracował plan utrzymania zgodny z postanowieniami TSI „Infrastruktura”. W ubiegłym tygodniu zakończono proces notyfikacji projektowanego rozporządzenia.

Drugie rozporządzenie MIR z 11 kwietnia 2014 r. zmienia rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. poz. 517). Rozporządzenie to wprowadza do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. nr 172 poz. 1444 z późn. zm.) przepisy umożliwiające prowadzenie ruchu kolejowego z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS.

Dotychczasowe przepisy określały warunki prowadzenia ruchu kolejowego z prędkościami do 160 km/h, natomiast dzięki zmianom wprowadzonym w omawianym rozporządzeniu pociągi prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 lub 2 będą mogły poruszać się z prędkością przekraczającą 160 km/h.

W przepisach nowego rozporządzenia nie określono górnej granicy prędkości dla pociągów prowadzonych z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. Ponadto, zgodnie z nowymi przepisami, czynny i sprawnie działający w trybie pełnej kontroli system ERTMS/ETCS umożliwi stosowanie jednoosobowej obsługi  trakcyjnej przy prędkości powyżej 130 km/h (dotychczasowe przepisy umożliwiały stosowanie jednoosobowej obsługi trakcyjnej jedynie do prędkości 130 km/h). Rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 24 lipca 2014 r.

Ponadto, w najbliższych dniach w Dzienniku Ustaw zostanie opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych, które odnosi się wyłącznie do dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do użytkowania poza ogólnodostępną siecią kolejową (bocznice, metro, linie wydzielone-normalnotorowe, linie wąskotorowe).