Litewska kolej wciąż dyskryminuje rafinerię Orlenu

Litewska kolej wciąż dyskryminuje rafinerię Orlenu

02 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pod koniec ubiegłego tygodnia doszło do spotkania prezesa spółki Orlen Lietuva z przedstawicielami państwowych kolei litewskich. Nie udało się jednak wypracować żadnych rozwiązań ws. obniżenia zawyżonych dla polskiej spółki opłat za dostęp do kolejowej infrastruktury.

Fot. Orlen Lietuva

Od wielu lat rafineria w litewskich Możejkach boryka się z problemami finansowymi. Jednym z ważniejszych czynników przyczyniających się do strat Orlen Lietuva są wysokie koszty logistyczne – zdecydowanie wyższe od tych narzuconych innym firmom.

Orlen Lietuva jako litewska firma, od lat płaci za przewozy kolejowe około 30% więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie posiada żadnej alternatywy w zakresie transportu paliw z rafinerii, ponieważ litewskie koleje posiadają monopolistyczną pozycję na rynku. W przeszłości Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 r. 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny. Strona litewska pomimo licznych obietnic nie wykonała żadnych prac związanych z odbudową torów do granicy łotewskiej.

Podczas spotkania w ubiełgym tygodniu, przedstawiciele Orlen Lietuva po raz kolejny przedstawili postulat znaczącej obniżki stawek za transport produktów naftowych, które na Litwie są o 50% wyższe niż w Polsce. Stanowisko litewskich kolei nie zmieniło się i przewoźnik nie zgodził się na propozycję Orlen Lietuva.

„Brak postępów w negocjacjach rozczarowuje, ponieważ podczas niedawnych spotkań prezesa Orlen Lietuva z premierem Litwy Algirdasem Butkieviciusem pojawiały się zapewnienia o zrozumieniu stanowiska spółki i deklaracje, że w ślad za tym pojawią się adekwatne propozycje ze strony litewskich kolei” – podało PKN Orlen w komunikacie prasowym.

W 2006 r. zakup rafinerii w Możejkach przez PKN Orlen był największą polską inwestycją zagraniczną. Zakład kosztował ponad 2,34 mld dolarów.