Newag przekazał Lotos Kolej dwie pierwsze lokomotywy 6Dg. Trzecia, o numerze seryjnym 149, trafi do Gdańska jeszcze w tym miesiącu.
W zamówionych przez przewoźnika lokomotywach zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne i funkcjonalne, sprawdzone podczas eksploatacji zmodernizowanych wcześniej pojazdów. Dodatkowo na życzenie klienta lokomotywy wyposażono w monitoring z rejestracją obrazu, składający się z czterech kamer (dwie w kabinie i dwie na czołach pojazdu), rejestratora i monitorów LCD na pulpitach. Układ monitoringu wraz z panoramicznymi szybami i obniżonymi w stosunku do klasycznej SM42 przedziałami maszynowymi, znacząco zwiększa widoczność, poprawiając tym samym bezpieczeństwo jazdy, a rozwiązania funkcjonalno-ergonomiczne zapewniają wysoki komfort pracy personelu.
W lokomotywach zastosowano silnik spalinowy spełniający wymagania najnowszej normy emisji spalin: Stage IIIB o mocy 708kW.
Modernizacje lokomotyw spalinowych serii SM42 do typu 6Dg prowadzone są od 2007 roku. Pierwsze trzy sztuki wykonane zostały dla ISD Huta Częstochowa. Największa dostawa tych lokomotyw miała miejsce w latach 2009–2011. Na zlecenie PKP Cargo w Newagu zmodernizowano 121 sztuk. 6Dg eksploatowane są również przez:Pol-Miedź Trans, Koltar Grupa Azoty, Kolprem, a teraz także Lotos Kolej.
Na bazie rozwiązań i doświadczeń eksploatacyjnych lokomotyw 6Dg, Newag zmodernizował ciężkie lokomotywy towarowe serii SM48 typu 15D/16D, a w 2014 wykonał modernizacje drugiej generacji - lokomotywy serii SM42 do typów: 18D i 6Dl. Pojazdy te będą eksploatowane przez PKP Intercity.