Rusza nabór wniosków do CEF. Znamy harmonogram

Rusza nabór wniosków do CEF. Znamy harmonogram

18 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

We wrześniu 2014 r. Komisja Europejska planuje ogłoszenie pierwszego konkursu na dofinansowanie projektów transportowych ze środków CEF (Connecting Europe Facility – instrument Łącząc Europę).

Fot. Dominik Skudlarski

Instrument CEF zastąpi dotychczas funkcjonujący Fundusz TEN-T i będzie centralnie zarządzanym przez KE funduszem dedykowanym wsparciu projektów na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi informacjami, które przybliżą Państwu zasady finansowania projektów ze środków CEF.

Program Wieloletni a Program Roczny

W ramach CEF organizowane będą konkursy na podstawie Programu Rocznego (Annual Programme - AP) oraz Programu Wieloletniego (Multiannual Programme – MAP). Podstawowe różnice pomiędzy ww. programami dotyczą zakresu wsparcia, długości trwania projektów oraz wysokości dostępnych środków. Priorytety dla poszczególnych programów określa Rozporządzenie Delegowane Komisji nr 275/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1316/2013

W ramach Programu Wieloletniego KE planuje w latach 2014-2020 rozdysponować środki w wysokości  10,95 - 14 mld euro. Końcowy termin realizacji projektów został ustalony na 2020 r.

W ramach Programu Rocznego KE w latach 2014-2020 rozdysponuje 2,3 - 3,96 mld euro (w tym 1,3 - 2,4 mld euro zostanie przeznaczone na instrumenty finansowe, np. obligacje projektowe). Maksymalny okres realizacji projektów w ramach tego programu został ustalony na 3 lata.

Dodatkowo 11,3 mld euro (przesunięte z Funduszu Spójności) zostaną rozdysponowane na podstawie specjalnych konkursów w ramach Programu Wieloletniego. Konkursy te będą podlegać odmiennym zasadom niż konkursy w ramach „puli ogólnej” CEF i skierowane będą do konkretnych beneficjentów oraz na określone, wcześniej zidentyfikowane wraz z Państwami Członkowskimi, projekty.

Na realizację 6 projektów jakie PKP Polskie Linie Kolejowe zgłoszą w 2014 r. do pierwszego konkursu w ramach CEF przewiduje się 10,2 mld zł, z czego 7,4 mld ze środków Unii Europejskiej, 1,3 mld zł ze środków krajowych oraz 1,5 mld zł ze środków własnych PKP PLK pochodzących z kredytu EBI. Wśród nich są prace na liniach kolejowych: E59 (na odcinkach granica woj. dolnośląskiego - Czempiń oraz Poznań Główny - Szczecin Główny), E20 (odcinek Sochaczew - Swarzędz), E75 Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne oraz Warszawskim Węźle Kolejowym (na odcinku Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki oraz linii obwodowej Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska).

Procedura wnioskowania o środki CEF rozpoczyna się od momentu opublikowania przez KE Zaproszeń do składania wniosków, które określają zasady aplikowania oraz szczegółowo opisują priorytety wsparcia. W okresie po publikacji Zaproszeń a przed terminem składania wniosków do KE organizowany jest w Brukseli dzień informacyjny (Info Day), podczas którego prezentowane są wszystkie najważniejsze informacje związane z konkursami.

Po przyznaniu dofinansowania Agencja Wykonawcza ds. Innowacji i Sieci (INEA) negocjuje z beneficjentami ostateczne zapisy Grant Agreement, które określa zakres, harmonogram, koszty i zasady realizacji projektu. Grant Agreement będzie zawierane pomiędzy Beneficjentem a Agencją INEA.

Pierwszy konkurs CEF

KE planuje we wrześniu br. ogłosić nabór wniosków w ramach pierwszego konkursu CEF. Planowany harmonogram konkursu przedstawia się następująco:

Publikacja Zaproszeń do składania wniosków

Początek września 2014 r.

Info Day

10 października 2014 r.

Termin składania wniosków

Koniec lutego 2015 r.

Ocena wniosków

Marzec – maj 2015 r.

Przyjęcie listy projektów do dofinansowania

Lipiec 2015 r.

Podpisanie indywidualnych Grant Agreements

Październik – grudzień 2015 r.

Więcej szczegółowych informacji znajduje się na Portalu Funduszy Europejskich.