Wykonawcy łącznicy na Okęcie pozywają PKP PLK

Wykonawcy łącznicy na Okęcie pozywają PKP PLK

18 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Chociaż odnoga kolejowa od linii nr 8 wraz z podziemnym tunelem i stacją Warszawa Lotnisko Chopina są eksploatowane od czerwca 2012 r., to wykonawcy inwestycji chcą teraz od PKP PLK wyegzekwować kary umowne za to, że zostali zbyt późno wpuszczeni na plac budowy. O złożonym pozwie przeciwko PLK informuje jeden z konsorcjantów – giełdowa spółka ZUE.

Wykonawcy łącznicy na Okęcie pozywają PKP PLK
Fot. Kuba Batorowicz

Konsorcjum w składzie Bilfinger Infrastructure, ZUE, Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PEBEKA, PNUiK Kraków  i Kolejowe Zakłady Automatyki Katowice, złożyło 14 sierpnia pozew w Sądzie Okręgowym w Warszawie przeciwko PKP Polskim Liniom Kolejowym.

Budowlańcy wnoszą o zasądzenie od pozwanego kwoty 72,8 mln zł wraz z odsetkami liczonymi od 18 sierpnia 2012 r. do dnia zapłaty (z czego na ZUE przypada 18,5 mln zł). Chodzi o pieniądze z tytułu naliczonych kar umownych za opóźnienie w przekazaniu placu budowy przez PLK.

Z komunikatu wynika, że wykonawca prac był uprawniony do naliczenia PLK kar umownych w wysokości 0,05 proc. całkowitej ceny brutto kontraktu opiewającej na 233,8 mln zł za każdy dzień opóźnienia w przekazaniu dostępu do wszystkich części placu budowy. Łączny okres opóźnienia w przekazaniu przez pozwanego całości placu budowy wyniósł 623 dni.

Konsorcjum podejmowało próby polubownego rozwiązania sporu. „(…) niemniej jednak pozwany odmówił zawarcia ugody. W związku z powyższym koniecznym stało się wystąpienie przez wykonawcę w przedmiotowej sprawie na drogę sądową” – czytamy w komunikacie.

W komunikacie pominięto niektóre fakty z realizacji inwestycji. Przypominamy, że inwestycja miała kilkumiesięczne opóźnienie, m.in. w związku z natrafieniem przez wykonawcę na zanieczyszczone grunty i konieczność zmian projektu przepompowni. Łącznicę otwarto tuż przed mistrzostwami EURO 2012. Ponieważ konsorcjum wykonało dodatkowe prace koszt inwestycji wzrósł do ponad 250 mln zł.