Transport kolejowy ponad granicami

Transport kolejowy ponad granicami

PODZIEL SIĘ

W środę 29 października 2014 r. na stacji kolejowej Szklarska Poręba Górna odbyła się konferencja prasowa podsumowująca infrastrukturalny projekt kolejowy „Wspólnie dla pogranicza polsko-czeskiego”, w której udział wzięli: marszałek województwa Dolnośląskiego, Cezary Przybylski oraz hetman Kraju Libereckiego, Martin Puta.

Transport kolejowy ponad granicami
Fot. UMWD

Celem projektu „Wspólnie dla pogranicza polsko-czeskiego”, jest zacieśnienie współpracy między obu regionami w zakresie transgranicznego, publicznego transportu kolejowego. Od marca 2011 roku wraz z wejściem w życie „Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym”, rola organizatora transgranicznego kolejowego transportu zbiorowego została przypisana województwom. Tym samym, Województwo Dolnośląskie, reprezentowane przez Urząd Marszałkowski stało się odpowiedzialne nie tylko za transport publiczny na terenie województwa, ale również za regionalny, transgraniczny transport do Czech oraz Niemiec. Z tego względu konieczne były uzgodnienia pomiędzy transgranicznymi organizatorami przewozów regionalnych – Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, a KORID-em – reprezentującym czeski Kraj Liberecki.

Podczas konferencji zostały przedstawione działania zrealizowane na rzecz rozwoju transportu pasażerskiego, zarówno przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego, jak również przez Kraj Liberecki. W ramach spotkań między UMWD a KORID-em wspólnie wypracowano jak ulepszać transgraniczny transport zbiorowy, aby jak najlepiej służył on mieszkańcom i turystom podróżującym koleją w obszarze pogranicza polsko-czeskiego.

Umowa między regionami zawiera tymczasowe ustalenia, według których jeśli przewoźnik nie będzie dysponował składem o wymaganym standardzie w terminie uruchomienia usługi transportowej, ma prawo użyć składu o niższym standardzie. Jednak składy prowadzone przez lokomotywę o niższym standardzie nie będą jechały jako bezpośrednie na odcinku Kořenov – Jelenia Góra (dalej „JG“), ale wyłącznie do stacji Szklarska Poręba Górna ( dalej „SPG“). Ten stan trwa do dziś i zostanie zachowany co najmniej do grudniowej zmiany rozkładu jazdy w roku 2015, kiedy po czeskiej stronie kończy się podstawowa część umowy z aktualnym przewoźnikiem. Natomiast 3-letnia umowa ramowa z przewoźnikiem Przewozy Regionalne wygasa z końcem tego roku.

Projekt „Wspólnie dla pogranicza polsko-czeskiego” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego za pośrednictwem Euroregionu Nysa.