Grupa PKP gotowa do zimy

Grupa PKP gotowa do zimy

26 listopada 2014
PODZIEL SIĘ

Ponad 20 tysięcy pracowników, czterokrotnie więcej lokomotyw do usuwania lodu, blisko 1500 przygotowanych wagonów PKP Intercity, pełna informacja pasażerska – Grupa PKP przygotowana do zimy.

Fot. Kuba Batorowicz

W okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego w trakcie zimy, pasażerowie mogą liczyć na wsparcie mobilnych informatorów, którzy pojawią się podczas zmiany rozkładu na 18 najważniejszych dworcach kolejowych. Dziennie podróżnych wspierać będzie ok. 100 informatorów.

Informacje i ciepłe napoje

Podróżni będą informowani o ewentualnych opóźnieniach. Pełną informację o przyczynach i wielkości opóźnień zapewniają pracownicy drużyn konduktorskich. Stosowne komunikaty będą wygłaszane również na dworcach.

W przypadku opóźnień powyżej 30 minut, pasażerowie pociągów PKP Intercity otrzymają ciepłe napoje. Podróżni będą mieli również możliwość przesiadki – bilety PKP Intercity będą honorowane przez innych przewoźników (Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie). W sytuacji nieprzejezdności linii kolejowych, spółka uruchomi natomiast komunikację zastępczą dla podróżnych. Pasażerowie, którzy zrezygnują z podróży, będą mieli możliwość zwrotu należności bez potrąceń.

Odpowiednią pomoc podróżni otrzymają również na dworcach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 30 minut, pasażerowie czekający na 40 największych dworcach otrzymają ciepłe napoje i przekąski. Te same obiekty będą otwarte całodobowo w sytuacji gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza. Jeśli temperatura obniży się do -20 stopni, podróżnym całodobowo udostępnione zostaną wszystkie dworce w kraju.

Całodobowo działa również Centrum Wsparcia Klienta, które dba o pasażerów na każdym etapie podróży. Pracujący tam przedstawiciele PKP S.A., PKP Intercity i PKP PLK odpowiadają m.in. za monitorowanie ruchu pociągów i kontrole pracy drużyn konduktorskich. CWK pomaga również pasażerom w sytuacji opóźnień – zapewnia transport zastępczy lub napoje i poczęstunek na dworcach i w pociągach. Od stycznia 2014 r. Centrum udzieliło pomocy 160 tys. pasażerów.

Dodatkowe wsparcie w czasie zimy

Na utrudnienia spowodowane zimowymi warunkami atmosferycznymi przygotowują się wszystkie spółki Grupy PKP. PKP Intercity zapewnia blisko 1500 wagonów (w tym 20 proc. rezerwy na wypadek awarii lub konieczności dodatkowych wzmocnień pociągów). Warsztaty naprawcze przewoźnika będą czynne 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. W razie potrzeby rozdysponowane zostaną również lokomotywy spalinowe PKP Intercity. Spółka wyremontowała w tym roku 10 takich lokomotyw. W nadzwyczajnych sytuacjach elektryczne i spalinowe lokomotywy osłonowe zapewni również PKP Cargo.

Nad utrzymaniem odpowiedniego stanu linii kolejowych czuwać będą PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Energetyka. Spółki będą współpracować przy odśnieżaniu linii kolejowych oraz odladzaniu sieci trakcyjnej. Do usuwania śniegu, szronu i lodu przygotowano o jedną piątą maszyn więcej (wzrost ze 165 do 195 sztuk), czterokrotnie więcej urządzeń do usuwania oblodzenia, (wzrost z 18 do 66), 85 pociągów pogotowia sieci trakcyjnej, i 28 urządzeń do odszraniania. W gotowości będzie również specjalne urządzenie stacjonarne, zabezpieczające podwozie pociągów przed oblodzeniem. Działania prewencyjne na liniach kolejowych podejmuje PKP Energetyka. Spółka zabezpiecza sieć trakcyjną przed osadzaniem się szronu i lodu. W tym roku obszar podejmowanych działań wzrósł czterokrotnie, z 950 do 3500 km.

Do pracy w warunkach zimowych wyznaczono również 172 zespoły szybkiego reagowania. W sumie nad utrzymaniem ruchu kolejowego czuwać będzie ponad 20 tys. osób.

W okresie zimowym, utrzymaniem obiektów kolejowych zajmują się specjalne firmy sprzątające, wyłonione przez spółki Grupy PKP. Do obowiązków firm należy m.in. odśnieżanie i usuwanie lodu, posypywanie piaskiem i środkami likwidującymi śliskość. Częstotliwość podejmowanych działań dostosowywana jest do panujących warunków pogodowych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bezpłatne Wi-Fi w SKM Warszawa do 2017 r. Bezpłatne Wi-Fi w SKM Warszawa do 2017 r.
Następny artykuł MIR rozpoczyna przyjmowanie uwag do WPiK MIR rozpoczyna przyjmowanie uwag do WPiK