Jak zauważa Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) dla coraz większej liczby osób podróże po Europie są codziennością. Ale zgodnie z danymi Komisji Europejskiej co piąty mieszkaniec UE ma problemy związane z poruszaniem się środkami masowego transportu. Wynikają one m.in. z zaawansowanego wieku, poziomu niepełnosprawności, czy stanu zdrowia.
Unijne przepisy zobowiązują przewoźników do udzielania niezbędnej pomocy we wszystkich podstawowych środkach transportu. Jednakże, nie zawsze w pełnym zakresie, o czym pisaliśmy dzisiaj w artykule pt. "MIR odpycha niepełnosprawnych od kolei".
Niemniej, ECK wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego przypomina podstawowe uprawnienia osób niepełnosprawnych.
Jedziemy pociągiem
Chcąc zapewnić wszystkim podróżnym równy dostęp do usług przewozowych pasażerskiego transportu kolejowego, Prezes UTK opracował rekomendacje dotyczące zakresu oraz jakości obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Zawierają one pakiet rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo oraz podnoszących jakość pasażerskich przewozów w transporcie kolejowym. Intencją Prezesa UTK jest zaakcentowanie potrzeby niezwłocznego wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań funkcjonalno – organizacyjnych spełniających oczekiwania pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, którzy w myśl prawa wspólnotowego powinni podlegać szczególnej ochronie, zapewniającej niedyskryminujący dostęp do korzystania z usług przewoźników kolejowych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik nie może odmówić w szczególności prawa do przewozu, prawa do informacji, prawa do otrzymania pomocy na stacjach kolejowych i w pociągach oraz prawa do odszkodowania.
Możliwość skorzystanie z pomocy na terenie stacji
Istnieje możliwość zgłoszenia chęci skorzystania z pomocy na terenie dworca dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474-13-13 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: cbdk@pkp.pl – wyznaczona osoba będzie gotowa do udzielenia pomocy osobie potrzebującej.
Lista dworców, na których jest świadczona pomoc
Urząd Transportu Kolejowego pracuje nad wdrożeniem e-usługi, integrującej wszystkich przewoźników kolejowych (obecnie jedenastu) w zakresie obsługi pasażerów o ograniczonej możliwości podróżowania się. Program umożliwi w jednym miejscu wyszukanie pociągów wszystkich przewoźników i sprawne przejście do ich systemów sprzedaży biletów on-line oraz zasięgnięcie informacji na temat standardu poszczególnych stacji, pomocy w podroży przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Odszkodowanie w przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu podczas podróży krajowych i międzynarodowych w Polsce dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO.
Pomoc w przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu w Polsce dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO.