Chiny i Rosja planują połączyć swoje stolice kolejową magistralą dużych prędkości. Obecnie rozważane są różne warianty trasy.
Pomysł budowy nowej magistrali pojawił się w październiku ub. roku, w trakcie spotkania przedstawicieli Kolei Rosyjskich (RŻD) oraz Kolei Chińskich. Pod uwagę brane są dwa warianty trasy: przez Kazachstan lub przez Barnauł, Nowosybirsk i Ałtaj. Cała linia ma mieć długość 7,7 tys. km.
Chińczycy jeszcze w tym roku planują zakończyć budowę 2,2 tys. km szybkiej linii, która w przyszłości mogłaby prowadzić dalej do Moskwy. Wg słów Aleksandra Miszarina, wiceprezydenta RŻD, Rosja będzie potrzebowała ok. 5 lat na budowę swojej części trasy. Zgodnie z założeniami szerokość torów na nowej magistrali będzie odpowiadać ogólnym standardom przyjętym w danych krajach. Na rosyjskim odcinku - 1520 mm, po stronie chińskiej – 1435 mm. Nieoficjalnie mówi się, że koszt realizacji projektu wyniesie 242 mld USD.
W 2018 r. Rosjanie planują oddać do użytku 770 km szybkiej linii z Moskwy do Kazania. Trasa tę rozpatruje się jako jeden z odcinków przyszłej magistrali dużych prędkości do Pekina.