Ponad 300 mln zł z budżetu Mazowsza na KM i WKD

Ponad 300 mln zł z budżetu Mazowsza na KM i WKD

09 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W tym roku budżet województwa mazowieckiego wyniesie 2,6 mld zł, z czego jedna trzecia zostanie przeznaczona na nowe i trwające inwestycje. Wydatki na utrzymanie i rozwój połączeń kolejowych wyniosą ok. 300 mln zł.

Fot. Newseria

– Nasze wydatki będziemy dzielić na obszar inwestycyjny i nakłady bieżące, ale po raz pierwszy od wielu lat będzie to budżet, w którym zwiększymy wydatki inwestycyjne – powiedział agencji informacyjnej Newseria Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. – Na ten cel przeznaczymy prawie jedną trzecią pieniędzy w budżecie.

Przyczyną tak korzystnej sytuacji, jak tłumaczy marszałek, jest zmniejszenie janosikowego, czyli podatku płaconego przez najbogatsze województwa na rzecz najbiedniejszych. W ubiegłym roku Mazowsze zapłaciło z tego tytułu ok. 640 mln zł, na ten rok zobowiązania wynosiły 0,5 mld zł. W marcu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że podatek jest niekonstytucyjny, bo nie pozostawia samorządom kwot wystarczających do wywiązania się z ich ustawowych obowiązków. Zgodnie z proponowanymi przez rząd zmianami Mazowsze zapłaci ponad 200 mln zł mniej.

– Inwestycje będą dotyczyły przede wszystkim infrastruktury drogowej i mostowej – precyzuje Adam Struzik. – Mazowsze ma 3 tys. km dróg wojewódzkich, kilkaset obiektów mostowych inżynieryjnych i w związku z tym musimy przywrócić im finansowanie. Przeznaczymy w br. ponad 300 mln zł tylko na to, żeby utrzymywać infrastrukturę w przyzwoitym stanie.

Drugim ważnym obszarem, który będzie wspierany z budżetu województwa, będą wpłaty na utrzymanie i rozwój połączeń kolejowych. Na koleje trafi ponad 300 mln zł.

– Dotację otrzymają Koleje Mazowieckie, którymi obecnie przemieszcza się 63 mln pasażerów, i Warszawska Kolej Dojazdowa mająca ponad 8 mln pasażerów – tłumaczy marszałek Mazowsza. – To bardzo ważne elementy mobilności Mazowsza: pracowników, studentów i wszystkich, którzy chcą dojechać i wyjechać z Warszawy.

Na jakie konkretnie inwestycje kolejowe zostaną przeznaczone pieniądze z budżetu Urzędu Marszałkowskiego?

Jak mówił miesiąc temu „Kurierowi Kolejowemu” Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich spółka rozpoczęła szereg projektów, które będzie kontynuować w tym roku. I właśnie one otrzymają dofinansowanie samorządu Mazowsza. Wśród projektów taborowych jest m.in. podpisana w kwietniu umowa na dostawę 22 wagonów piętrowych i 2 lokomotyw, które wyprodukuje Pesa.

– To poważny kontrakt na kwotę ponad ćwierć miliarda zł brutto – zaznacza Artur Radwan. – Wcześniej podpisaliśmy umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na naprawę i modernizację 72 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 o wartości ćwierć miliarda złotych.

Pod koniec 2014 r. Koleje Mazowieckie podpisały kolejny bardzo ważny kontrakt na zakup 12 Impulsów, które wyprodukuje Newag. Przewoźnik nie ogranicza się tylko do inwestowania w nowy tabor. Myśli również o nowoczesnym zapleczu technicznym dla nowych pojazdów. Stąd rozpoczęcie budowy supernowoczesnej myjni w Tłuszczu.

– Ukończenie tego projektu planujemy jeszcze na ten rok. Mamy także poważne plany co do rozbudowy naszego zaplecza technicznego w Sochaczewie – informuje prezes Kolei Mazowieckich.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Estonia: do 191 mln euro z CEF na Rail Baltica Estonia: do 191 mln euro z CEF na Rail Baltica
Następny artykuł Spoty PKP uświadomią, że kolej to nie tylko PKP Spoty PKP uświadomią, że kolej to nie tylko PKP