Czteroklasowe InterCity na Słowacji

Czteroklasowe InterCity na Słowacji

01 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Narodowy słowacki przewoźnik – Państwowe Koleje ZSSK – wraz z wejściem w grudniu 2014 r. nowego rozkładu jazdy wprowadziły modyfikacje w koszyku usług najwyższych kategorii pociągów – InterCity.

Fot.

Modyfikacja polega na rozszerzeniu usług oferowanych w pociągach klasy IC, między innymi zaoferowaniu przejazdu w jednej z czterech, a nie jak dotychczas dwóch standardowych klas. Jednocześnie modyfikacjom poddano system taryfowy, który teraz oferuje bardziej atrakcyjne ceny.

Nowa koncepcja produktu InterCity ma związek z wejściem na słowacki rynek konkurencji na jedną z najbardziej lukratywnych tras. Od 14 grudnia 2014 r. na trasie Bratysława – Żylina – Koszyce oprócz pociągów ZSSK kursują żółte składy prywatnego przewoźnika RegioJet, a odcinek Żylina – Koszyce dodatkowo obsługuje Pendolino Českich Dráh.

Wagony z klasą plus
InterCity to najwyższa kategoria pociągów na Słowacji. Pociągi tej marki kursują na najważniejszej magistrali Bratysława – Żylina – Koszyce  / Humenné, zapewniając komfort i najkrótsze czasy przejazdów. InterCity zestawione są w całości z nowych lub zmodernizowanych klimatyzowanych wagonów bezprzedziałowych oraz z przedziałami cztero- i sześcioosobowymi. Pociągi przystosowane są do przewozu rowerów oraz osób niepełnosprawnych. Do każdego składu włączany jest wagon restauracyjny. InterCity osiągają maksymalną dozwoloną prędkość na słowackich torach, czyli 160 km/h.

W 2012 r. wraz z komercjalizacją i wyłączeniem z państwowych dotacji tej kategorii pociągów wprowadzono nowy system taryfowy bazujący na zryczałtowanych opłatach za przejazd.

Od zmiany rozkładu jazdy 2014/2015 wszystkie słowackie IC zestawione są z wagonów przedziałowych i bezprzedziałowych dzielących się na cztery klasy: 2, 2plus, 1 i 1plus. Pasażer najniższej, 2 klasy do wyboru ma podróż w wagonie bezprzedziałowym lub przedziałowym (przedziały 6-cioosobowe), a jeśli podróżuje z małymi dziećmi, może wybrać specjalny przedział rodzinny, wyposażony w przewijak dla niemowląt, gry planszowe i kredki. W cenie biletu 2 klasy jest też dostęp do Wi-Fi i gniazdka elektrycznego 230V, prasa codzienna (jeden tytuł), jeden zimny lub ciepły napój oraz możliwość zamówienia posiłku do zajmowanego miejsca.

Pasażerowie klasy 2plus dodatkowo mają możliwość wyboru miejsca przodem lub tyłem do kierunku jazdy, siedzenia tej klasy mają też regulację położenia i indywidualne oświetlenie. W cenie biletu do wyboru są dwa tytuły prasy codziennej i zimny oraz ciepły napój.
W klasie 1 są wszystkie ww. usługi oraz trzy tytuły gazet, bezpłatny parking przez 24h na stacjach rozpoczęcia i zakończenia podróży oraz wyższy komfort jazdy w wagonach o większej przestrzeni pasażerskiej.

Fot. Przemysław B. Jezierski

W najwyższej klasie 1plus pasażerowie mają do dyspozycji przedziały czteroosobowe z gwarancją wyboru miejsca przodem lub tyłem do kierunku jazdy. W cenie biletu w przypadku podróży do 120 km serwowane są przekąski, a powyżej tego dystansu pełny posiłek – w zależności od pory dnia śniadanie, obiad lub kolacja. Ponadto na największych stacjach można skorzystać z ekskluzywnych poczekalni, gdzie także oferowane są rozmaite usługi.

Porównywalny czas przejazdu
W rozkładzie jazdy 2014/2015 pociągi InterCity kursują w relacjach: Bratysława – Żylina – Koszyce i Bratysława – Żylina – Humenné. W pierwszej relacji uruchamiane są trzy pary pociągów w dni robocze i dwie w dni wolne od pracy. W relacji Bratysława – Humenné kursuje jeden IC raz w tygodniu w piątki, a w drodze powrotnej w niedziele.

Czas przejazdu InterCity na trasie Bratysława – Koszyce (445 km) w obecnym rozkładzie jazdy wynosi 4 godziny i 58 minut, Bratysława – Żylina (203 km) 2 godziny i 6 minut, a Żylina – Koszyce (242 km) 2 godziny i 49 minut. Pociągami konkurencyjnej prywatnej spółki RegioJet a.s. w każdej z tych relacji dojedziemy w czasie krótszym od 1 do 5 minut. Pociąg SuperCity Pendolino konkurujący na odcinku Żylina – Koszyce z ZSSK i RegioJet-em ma również podobny czas przejazdu.

O ile czasy przejazdu pociągami poszczególnych przewoźników są porównywalne, to w przypadku cen biletów różnice są już znacznie większe.

Im wcześniej, tym taniej
W pociągach InterCity obowiązują ceny relacyjne i taryfa globalna obejmująca opłatę za przejazd i rezerwację miejsca. Występują cztery kategorie cen z trzema poziomami. Kategoria pierwsza (najwyższa) obejmuje przejazdy indywidualne osób dorosłych oraz małych grup do kilku osób. Druga kategoria przeznaczona jest dla posiadaczy kart zniżkowych i legitymacji RailPlus oraz większych grup osób. Trzecia kategoria przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży, seniorów, posiadaczy kart zniżkowych FIP. Ostatnia kategoria cenowa jest dla osób posiadających bilety globalne – FIP, InterRail oraz dla dzieci do 6. roku życia.

W poszczególnych kategoriach (oprócz kategorii 4) obowiązują ceny w trzech poziomach, a o ich wysokości decyduje moment zakupu biletu. Najtańsze bilety poziomu C są dostępne w przedsprzedaży od 60 do 9 dni przed datą odjazdu. Średni poziom B stosowany jest w przedsprzedaży od 8 do 1 dnia przed wyjazdem. Najdroższe bilety poziomu A sprzedawane są w dniu rozpoczęcia podróży.

Nowością jest limitowana pula biletów promocyjnych sprzedawanych wyłącznie przez Internet. Bilety promocyjne są odpowiedzią na wejście na rynek konkurencji i są tańsze nawet do 50 proc. w stosunku do cen bazowych.

Z Żyliny do Koszyc pociągiem InterCity można pojechać już za 6,90 euro, podczas gdy bilety według cen bazowych kosztują od 11,90 (klasa 2 według poziomu C) do 29,30 euro (klasa 1plus według poziomu A). Najtańszy pozostaje RegioJet, gdzie bilet na najtańszą klasę Standard kosztuje 5 euro, a najdroższy na klasę Business tylko 15 euro. Najdrożej wychodzi podróż w pociągu SuperCity Pendolino kolei czeskich. Tu obowiązuje sztywna taryfa i za przejazd trzeba zapłacić 16 euro w klasie 2 i 25 euro w klasie 1.