Transport miejski Ruszyła II linia metra w stolicy

Ruszyła II linia metra w stolicy

08 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od niedzieli warszawiacy mogą korzystać z centralnego odcinka drugiej nitki metra. Około godz. 9.30, 8 marca, z Dworca Wileńskiego w kierunku Ronda Daszyńskiego wyruszył pierwszy pociąg Inspiro.  

Fot. Rafał Wilgusiak

Pierwszy dzień kursowania pociągów na centralnym odcinku II nitki metra cieszył się ogromnym zainteresowaniem warszawiaków. Na kilkanaście minut przed otwarciem wokół wejść na krańcowych stacjach zbierali się ludzie, ciekawi jak wygląda najnowsza inwestycja Warszawy. Gdy tylko pracownicy ochrony przecięli wstęgi zabepieczające przed wejściem, na twarzach ludzi odmalowało się nieskrywane zadowolenie.

Na tę chwilę warszawiacy czekali prawie 10 lat, bo od 2006 roku, kiedy to ustalony został ostateczny przebieg II linii metra. Zanim jednak przystąpiono do budowy musiało minąć kolejne 4 lata, w trakcie których rozpisano dwa przetargi. Pierwszy z nich został unieważniony w 2007 r. z powodu przekroczenia budżetu inwestora. Rozstrzygnięcie przyniosło dopiero drugie postępowanie. Podpisanie wartego 4,1 mld zł kontraktu z konsorcjum AGP Metro Polska nastąpiło 28 października 2009 r. Prace ruszyły 16 sierpnia 2010 r. i zakończono je 30 września 2014 r.

Następnie przystąpiono do odbiorów inwestycji. Proces ten został zakłócony przez pożar systemu zasilania na Rondzie Daszyńskiego. W konsekwencji ostatnich odbiorów technicznych dokonano 27 lutego. To ponad dwa miesiące po planowanym wcześniej terminie, zapowiadanym przez prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz na 14 grudnia 2014 r.

Na liczącej 6100 metrów trasie znajduje się 7 stacji na głębokości od 13 do 23 metrów. Najważniejszą częścią inwestycji jest 600-metrowy tunel pod Wisłą. Pierwszy, który połączył dwie części stolicy przedzielone rzeką. Do budowy centralnego odcinka zużyto 463000 m³ betonu oraz 48000 ton stali.

Wraz z uruchomieniem centralnego odcinka II linii metra wprowadzane są zmiany w komunikacji naziemnej. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami.

Władze Warszawy myślą już o dalszej rozbudowie metra. Będzie to część większego planu inwestycyjnego miasta na lata 2014-2020. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli ratusza, to za siedem lat (w 2022 r.) trasa II linii metra będzie liczyć 19 km i rozciągać się od ratusza dzielnicy Bemowo do Bródna. Wybudowanie tuneli i 11 kolejnych stacji ma kosztować 8 mld zł.