Transport miejski Poznań wybiera nowego operatora Ronda Kaponiera

Poznań wybiera nowego operatora Ronda Kaponiera

17 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu opracował i ogłosił całkowicie nową procedurę mającą wyłonić operatora zarządzającego obiektem węzła przesiadkowego rondo Kaponiera.

Fot. ZDM Poznań

Modernizowane rondo Kaponiera to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Poznania od wielu lat służący pieszym, pasażerom transportu publicznego i kierowcom. Po zakończeniu przebudowy planowanej na listopad 2015 r. zyska on nową jakość. W efekcie obiekt będzie miał trzy poziomy (0, -1 i -2), a ich łączna powierzchnia wynosiła będzie ok. 23.000 m2. Zlokalizowane będą tam powierzchnie komercyjne z przeznaczeniem na cele usługowe, handlowe i gastronomiczne:

  • poziom -1: powierzchnia łączna ok. 680 mkw., podzielona na 4 lokale,
  • poziom -2: powierzchnia łączna ok. 960 mkw., podzielona na 12 lokali
  • a także dwupoziomowy parking na 248 miejsc postojowych, zlokalizowany od wschodniej strony ul. Roosevelta, o łącznej powierzchni ok. 8.800 mkw.

Nowa Kaponiera nie tylko zyska nowy wygląd, ale także w zdecydowany sposób ułatwi pasażerom korzystanie z usług transportu publicznego. Będzie możliwość szybkiej i wygodnej komunikacji pomiędzy przystankiem tramwajowo-autobusowym na powierzchni a tramwajowym na poziomie -2 dla linii funkcjonujących na przedłużeniu trasy PST do Dworca Zachodniego PKP. Na przystanku tramwajowo-autobusowym będą się zatrzymywały zarówno tramwaje, jak i autobusy, co także przyczyni się do szybszych oraz łatwiejszych przesiadek. Powierzchnia służąca do komunikacji ogólnej obejmie m.in. przejścia podziemne dostosowane dla osób niepełnosprawnych (schody ruchome – 11 oraz windy – 11), a także perony PST (Poznańskiego Szybkiego Tramwaju).

Ogłoszone postępowanie ma doprowadzić do udzielenia przez Miasto Poznań koncesji na pełnienie funkcji operatora zarządzającego przebudowanym Rondem Kaponiera oraz roboty budowlane polegające na wykonaniu prac wykończeniowych i instalacyjnych obejmujących powierzchnie/lokale komercyjne oraz parkingi, wraz z dostawą i montażem niezbędnych urządzeń i wyposażenia.

Celem postawionym przed operatorem będzie kompleksowe zarządzanie węzłem przesiadkowym, powierzchniami komercyjnymi i parkingiem. Chodzi także o komercjalizację rozumianą jako pozyskanie najemców (dzierżawców) poszczególnych powierzchni komercyjnych, a ponadto stałe zarządzanie całym obiektem (zarządzanie techniczne, eksploatacyjne oraz komercyjne). Koncesjonariusz będzie świadczył usługi na rzecz Miasta Poznania w imieniu własnym i na własne ryzyko. Operator będzie miał także za zadanie kreowanie wizerunku obiektu oraz podejmowanie innych działań promocyjnych dotyczących obiektu.

Koncesja obejmie również poziom 0 obiektu, tj. powierzchnię ok. 5.600 m2 zlokalizowaną wokół węzła przesiadkowego i obejmującą platformy przystankowe położone na ul. Roosevelta i moście Uniwersyteckim, wejścia na poziom -1 usytuowane wokół ronda, a także ciągi komunikacyjne łączące platformę przystankową z parkingiem zlokalizowanym na poziomie -1 i -2.

Poza powierzchnią komercyjną w obiekcie znajdą się także (na poziomie -2) zabytkowe fortyfikacje. Tzw. Kaponiera Kolejowa zostanie odsłonięta dla oglądających, będzie ją można zobaczyć za szybą. Pierwsze (odwołane z powodu braku złożenia ofert) postępowanie dotyczące wyboru operatora wskazało na brak zainteresowania potencjalnych zainteresowanych ponoszeniem nakładów na zagospodarowanie Kaponiery Kolejowej. Dlatego Miasto Poznań zostało zmuszone do wyłączenia zabytkowych fortyfikacji z obecnego konkursu, a sprawa ta będzie realizowana w przyszłości – w zależności od możliwości budżetowych.

Zawarcie umowy koncesji planowane jest na III/IV kwartał 2015r., a szczegóły dotyczące procedury wyboru operatora znajdują się tutaj.