Trudny rok przed BCT?

Trudny rok przed BCT?

19 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Bieżący rok może być trudny dla Bałtyckiego Terminala Kontenerowego m.in. ze wzlgędu na wprowadzenie dyrektywy siarkowej oraz przesunięcia części ładunków głównego klienta BCT do Gdańska.

Fot. A. Leszek-Wanielewska/BCT

Bałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w pierwszych dwóch miesiącach 2015 roku 69 034 TEU, o 3 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2014. W styczniu z kolei przeładowano 33 202 TEU, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w stosunku do stycznia ubiegłego roku.

– W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordowy, ponad 20-procentowy wzrost przeładunków. W niektórych miesiącach wyniki były prawie 35 proc. wyższe niż rok wcześniej – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. – Realnie oceniając rynek wiemy, że tak dobry rok nie zdarza się często w naszej branży i obecnie staramy się utrzymać swoją pozycję na rynku, niespecjalnie myśląc o ponadprzeciętnych wynikach – dodaje.

Rok 2015 może być trudny dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – poza wprowadzeniem w życie dyrektywy siarkowej, która zmusza armatorów do stosowania droższego, odsiarczonego paliwa, powstanie sojuszu 2M spowoduje przesunięcie części ładunków głównego klienta BCT – linii MSC do Gdańska.

– Wprowadzenie dyrektywy siarkowej nie zmniejszyło wolumenu obrotów w portach naszego regionu, gdyż zbiegło się ono z dużym spadkiem cen ropy na świecie – tłumaczy prezes Szymborski. – Natomiast współpraca MSC z Maersk Line doprowadzi do zauważalnego odejścia części ładunków z Gdyni już w tym roku. Jak na razie mówimy o tych na kierunku dalekowschodnim, bowiem  nie wszystkie kontenery MSC od razu zostaną przesunięte na wspólny serwis obu armatorów. Z drugiej strony sprzyja nam z dobrze prosperująca polska gospodarka i to, że nie jesteśmy mocno zaangażowani w tranzyt do Rosji, dotknięty konsekwencjami konfliktu na Ukrainie – dodaje.

W BCT trwają również inwestycje mające zarówno zwiększyć potencjał przeładunkowy terminalu, jak i efektywność prowadzonych operacji. Do uruchomionych na początku roku dwóch nowych suwnic w lipcu dołączą dwie kolejne. Na początku marca uruchomiono system informatyczny EDI, który pozwala na przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami. Wdrażany jest również system pozycjonowania kontenerów, co pozwoli na zwiększenie szybkości przeładunków.