Podróż pociągiem z Pragi do Gdyni potrwa dziewięć godzin

Podróż pociągiem z Pragi do Gdyni potrwa dziewięć godzin

02 listopada 2023 | Źródło: České dráhy / zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Czeskie opublikowały dziś kilka szczegółów dotyczących nowej linii z Pragi nad polski Bałtyk, która ma zacząć działać w kategorii EuroCity od grudnia przyszłego roku. Pociąg ma oferować 250 miejsc siedzących i będzie składał się z czterech wagonów, z których jeden będzie pierwszej klasy. Podróż z Pragi do Gdańska będzie o około trzy godziny szybsza niż obecna podróż przez Bohumin i Warszawę.

 

Fot. České dráhy

 

Nowa linia Ex32 będzie kursować na trasie Praga - Pardubice - Wrocław - Gdynia. Po czeskiej stronie pociąg zatrzyma się również w Kolinie, Pardubicach, Ústí nad Orlicí, Letohradzie, Jablonné nad Orlicí i Lichkovie. W Polsce pociąg zatrzyma się na stacjach Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Gdańsk i Gdynia.

"Takiego połączenia brakowało tu od dawna. Do tej pory połączenia dalekobieżne do Polski odbywały się tylko przez Bohumin" - powiedział minister transportu Martin Kupka. Z Pragi będą odjeżdżać w sumie cztery pary pociągów o 6:56, 10:56, 14:56, 18:56, w Polsce będą one kontynuowane pod kierownictwem PKP Intercity. Przyjazdy do Pragi mają być o 9:03, 13:03, 17:03 i 21:03 zgodnie z umową między Ministerstwem Transportu a Kolejami Czeskimi.

Dokładny rozkład jazdy nie został jeszcze opublikowany, ale są pewne wskazówki. "Podróż między Pragą a Wrocławiem w Polsce powinna zająć około czterech godzin, czyli znacznie mniej niż w przeszłości"powiedział Michal Krapinec, prezes ČD.  Czas podróży między Pragą a Gdynią powinien wynosić około dziewięciu godzin. Obecnie polskie pociągi InterCity kursują między Wrocławiem a Gdynią przez około pięć i pół godziny, ale obsługują 16 przystanków po drodze.

Wagony będą klimatyzowane, pasażerowie będą mieli do dyspozycji wi-fi i poczęstunek. Od rozkładu jazdy na 2026 r. planowane jest wprowadzenie wagonu restauracyjnego lub bistro. Wydłużyłoby to pociąg o jeden wagon.

Pomysł uruchomienia pociągów dalekobieżnych do Polski nie jest nowy. W 2009 roku uruchomiono parę bezpośrednich pociągów Praga - Wrocław przez Hradec Králové z czasem podróży około sześciu i pół godziny. W 2010 r. kursowała para pociągów Orlice Pardubice - Wrocław. W przypadku podróży z Pragi konieczna była przesiadka, a najszybsze połączenie trwało ponad pięć godzin.

"Nowe pociągi zaoferują więc znacznie szybsze i lepszej jakości niż dotychczas połączenie między czeską i dolnośląską metropolią. Podróż z Pragi do Gdańska linią Ex 32 będzie o około trzy godziny szybsza niż obecna podróż przez Bohumin i Warszawę" - powiedział szef ČD.