Nowe torowisko, pętla oraz układ drogowy – m.in. te elementy powstaną przy okazji inwestycji na szczecińskich Gumieńcach, której realizację zaplanowano na lata 2019-2020.
Władze Szczecina opublikowały przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa torowiska do pętli tramwajowej Mierzyn (przy CH Ster) wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego”.
W ramach przedsięwzięcia powstanie nowe torowisko tramwajowe wraz z pętlą tramwajowo-autobusową. Zmieniony będzie także układ drogowy oraz infrastruktura towarzysząca m.in. perony przystankowe, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zagospodarowanie terenu. Zgodnie z dokumentacją przetargową projekt musi uwzględniać budowę dwóch torów dla tramwajów na odcinku od ronda Gierosa do pasa zieleni oddzielającego ulice Ku Słońcu na wysokości Centrum Handlowego Ster w Szczecinie. W tym rejonie ma powstać nowa pętla z miejscem na dwa perony dla tramwajów. Projektanci muszą również uwzględnić na pętli przystanek końcowy dla autobusów, kasę biletową, a także budynek socjalny.
Wykonawca dokumentacji jest zobowiązany w ciągu 3 miesięcy przedstawić minimum trzy warianty zawierające nowy układ torowiska wraz z przyległymi jezdniami. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 2 czerwca 2015 r. Na wykonanie dokumentacji przyszły wykonawca będzie miał 17 miesięcy.
W mieście funkcjonuje obecnie 12 linii tramwajowych, w tym 1 linia turystyczna. Warto przypomnieć, że zgodnie z przyjętą Strategią Rozwoju Szczecina do 2025 roku potrzebne są inwestycje w budowę nowych linii tramwajowych, a także w ich zagęszczenie (szczególnie na obszarze śródmieścia) oraz w remonty i modernizację sieci i taboru.
Do podniesienia jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych ma zostać wykorzystana także istniejąca infrastruktura kolejowa - posłuży do uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Poza tym miasto planuje wdrożenie systemu Park&Ride. Z kolei racjonalizację transportu zbiorowego powinno zapewnić wypracowanie i wdrożenie systemu zarządzania ruchem w mieście.