Maszynista KM buduje skansen kolejowy przed domem

Maszynista KM buduje skansen kolejowy przed domem

28 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mateusz Milkowski uratował przed zezłomowaniem zabytkową lokomotywę i zamierza zbudować wagony. Na jego podwórku powstanie skansen kolejowy. Mazowiecki pasjonat od dziecka interesował się koleją – robił makiety, kupował modele pociągów. Kolejnym etapem była budowa roweru, który jeździ po torach, odrestaurowanie prawdziwego semafora i budowa toru.

Fot. KM

Mateusz Milkowski, 23-letni maszynista Kolei Mazowieckich, postanowił upamiętnić kolejkę wąskotorową, która istniała w jego miejscowości Dalekie – Tartak. Kolejka została zbudowana równo 100 lat temu, natomiast zakończyła funkcjonowanie około roku 1960. Razem z tatą, długoletnim pracownikiem kolei, zbudowali na podwórku tor z zachowaniem wszystkich kolejowych standardów, postawili prawdziwy semafori rozpoczęli starania o lokomotywę.

W spełnieniu marzenia o budowie skansenu pomogło m.in.: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, wraz z władzami samorządu województwa mazowieckiego oraz zarząd spółki Koleje Mazowieckie, wystawiając odpowiednie rekomendacje. Wspierali także znajomi pracownicy z różnych spółek kolejowych. Potrzeba było jeszcze poparcia ze strony władz powiatu, które również szybko nadeszło.

- Parowóz to produkt z berlińskiej fabryki Orenstein&Koppel z 1904 roku. Przetrwał pierwszą i drugą wojnę światową. Parowóz posiada wszystkie elementy, ale niektóre są na tyle skorodowane, że trzeba będzie dorobić nowe– opowiada Mateusz. - Dołączę do niego dwa wagony, które wraz z  tatą zrobimy własnoręcznie. Jeden będzie wykonany na wzór platformy do przewozu drzewa – właśnie takie platformy jeździły tutaj w naszej miejscowości. Drugi będzie wagonem specjalnym, na wzór takiego którym mieszkańcy dojeżdżali co niedzielę do kościoła. Zbuduję go na podzespołach z EN57. Szacuję, że wykonanie całego projektu zajmie mi około dwóch lat – mówi Mateusz.

Zainteresowanie koleją Mateusz ma w genach. Reprezentuje już czwarte pokolenie pracujące w tej branży. Pracę w Kolejach Mazowieckich zaczął w sierpniu 2012 roku, ale kolej to nie tylko jego praca, ale całe życie – buduje makiety, zbiera modele pociągów, ratuje zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. Jako pierwszy w Polsce ma zabytkowy, ponad stuletni parowóz na własnym podwórku, a już wkrótce będzie miał skansen upamiętniający kolejkę wąskotorową,nazywaną Koleją Leśną Dalekie.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Spada zainteresowanie leasingiem taboru kolejowego Spada zainteresowanie leasingiem taboru kolejowego
Następny artykuł Drogeria Hebe na nowym dworcu w Bydgoszczy Drogeria Hebe na nowym dworcu w Bydgoszczy