Prezesa UTK przeprowadził postępowanie w sprawie pociągów PKP Intercity niemieszczących się w peronach. Dokonano szczegółowej kontroli składów spółki PKP Intercity: TLK 54250 Wydmy, relacji Łeba – Racibórz z wagonami relacji Hel – Racibórz oraz EIC 4510 Klimczok, relacji Bielsko Biała – Gdynia Główna.
W wyniku podjętych działań Prezes UTK stwierdził m.in. niedostosowanie liczebności drużyny konduktorskiej pociągu do specyfiki odcinka linii oraz potrzeb wynikających z zapewnienia właściwego standardu obsługi i bezpieczeństwa podróżnych.
W skontrolowanych pociągach brak było możliwości obserwacji pociągu podczas odjazdu ze stacji, w składach stwierdzono eksploatowanie pojazdów bez ważnego świadectwa sprawności technicznej, z niesprawnymi blokadami drzwi bocznych, niesprawną pneumatyką drzwi między wagonami. Odnotowano także brak wody w toaletach wagonów.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości oznaczają naruszenie przez przewoźnika kolejowego ustawy o transporcie kolejowym, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, ustawy Prawo przewozowe i rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Prezes UTK wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania i nakazał przewoźnikowi usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości oraz przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych pociągach przewoźnika i ich występowania natychmiastowe usunięcie,
PKP IC zostało też zobowiązane do natychmiastowego usuwania stwierdzanych przez drużyny pociągowe nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego i podjęcia systemowych działań zapobiegających powstawaniu nieprawidłowości w przyszłości.