PLK: szybsze remonty torów dzięki nowej podbijarce

PLK: szybsze remonty torów dzięki nowej podbijarce

08 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kilometr toru na godzinę obsługuje nowa maszyna do podbijania, podnoszenia i ustawiania torów i rozjazdów na liniach kolejowych przystosowanych do prędkości ponad 160 km/h. W urządzenie austriackiej firmy Plasser & Theurer zainwestowała firma ZRK DOM z Poznania z grupy PKP PLK.

PLK: szybsze remonty torów dzięki nowej podbijarce
Fot. PKP PLK

- Kupiona w lipcu maszyna Unimat 09-475/4SY firmy Plasser & Theurer do prowadzenia prac utrzymaniowych oraz inwestycyjnych na liniach kolejowych zwiększył potencjał spółki. Podbijarka nie jest jeszcze używana, bo dopiero przechodzi proces dopuszczenia do używania przez Urząd Transportu Kolejowego - poinformował Zbigniew Wolny z Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.

Nowa maszyna pozwala na osiągnięcie wysokiej dokładności i wydajności pracy - około 300 mb/h rozjazdów oraz około 1000 mb/h torów czyli dwa razy więcej niż dotychczas stosowane w firmie podbijarki. Unimat posiada także jako dodatkową możliwość podbijania podkładów typu Y, stosowanych na liniach górskich.

Zastosowano w niej nowe rozwiązania techniczne m.in. takich jak: ciągła praca maszyny z płynnym przejściem z podbijania toru na podbijanie rozjazdu i odwrotnie, niezależna praca czterech agregatów podbijających wyposażonych w 16 podbijaków. Ponadto maszyna wyposażona jest w laser łuku CAL służący do wyznaczenia wysokości i kierunku. Według Zbigniewa Wolnego, możliwości większe niż  większości podobnych maszyn używanych w Polsce zapewnia znajdujący się na wyposażeniu maszyny komputer WinALC  oraz 8 kanałowy cyfrowy rejestrator danych.