Ponad 150 mln zł otrzymała polska kolej od Szwajcarów

Ponad 150 mln zł otrzymała polska kolej od Szwajcarów

17 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ramach bezzwrotnej pomocy przyznawanej przez Szwajcarię krajom, które przystąpiły do UE w maju 2004 r. Polska otrzymała 0,5 mld franków. Pieniądze trafiły na inwestycje m.in. w infrastrukturę kolejową i drogową, ochronę środowiska, a także związane z ochroną granic.

Fot. pomorskie.eu

Polska jest jednym z kilkunastu państw korzystających z pieniędzy z tzw. funduszu szwajcarskiego, z którego na mocy międzynarodowych umów rozdysponowano ponad 1 mld franków. Nasz kraj jest największym beneficjentem tego programu – trafiło do nas blisko połowa tej kwoty, czyli ok. 489 mln franków szwajcarskich. Szwajcarsko-Polski Program Współpracy ma być realizowany do końca 2017 r.

Z tych środków ok. 150 mln złotych trafiło na projekty związane z transportem kolejowym. Największą kwotą zostanie wsparta Warszawska Kolej Dojazdowa (19,3 mln CHF). Przewoźnik przeznaczy te pieniądze na zakup 6 nowych sześcioczłonowych pojazdów szynowych. Część środków zostanie przeznaczona na remont trasy i modernizację przejazdów kolejowych.

Fundusze w wysokości 9 mln franków szwajcarskich na zakup czterech pojazdów SA133 otrzymał też pomorski oddział Przewozów Regionalnych. Na początku września zaprezentowano pierwszy z nich. Szynobusy będą służyły pasażerom na trasie Malbork – Grudziądz. Celem ich zakupu była poprawa bezpieczeństwa, zarządzania, wydajności i niezawodności lokalnego systemu transportowego.

Z kolei w Legionowie za 9,6 mln CHF, w okolicach stacji kolejowej, powstaje duże centrum przesiadkowe. Budowa obiektu, tak jak nowe pociągi WKD, ma ułatwić poruszanie się po warszawskiej aglomeracji.

Poza tym, Szwajcarzy dofinansowali poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce. Za blisko 5 mln franków szwajcarskich na polsko-białoruskiej granicy zbudowano nowe budynki (mieszczące m.in. pomieszczenia dla Służby Celnej i Straży Granicznej) oraz specjalne miejsce do kontroli fitosanitarnej wraz z rampami przeładunkowymi. Dzięki inwestycjom w budynki oraz wyposażenie przejścia w niezbędny sprzęt najnowszej generacji, pociągi są odprawiane szybciej, co oznacza, że może ich przejechać więcej.

Łącznie ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy na projekty kolejowe wydano 42,9 mln franków, czyli ponad 150 mln złotych. Celem projektu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych, istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami Unii Europejskiej oraz różnic na terytorium Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł UOKiK dał zgodę na przejęcie PR przez ARP UOKiK dał zgodę na przejęcie PR przez ARP
Następny artykuł Rusza budowa łącznicy w Krakowie. Skróci się podróż do Zakopanego Rusza budowa łącznicy w Krakowie. Skróci się podróż do Zakopanego