KE chce ograniczyć hałas powodowany przez pociągi towarowe

KE chce ograniczyć hałas powodowany przez pociągi towarowe

17 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wagony towarowe jeżdżące po torach w UE będą musiały do końca 2021 roku przejść modernizację, by poziom wytwarzanego hałasu został obniżony o połowę - wynika z projektu komunikatu Komisji Europejskiej, na który powołuje się Onet.pl.

Fot. Rafał Wilgusiak

Aby dostosować tabor do nowych regulacji, przewoźnicy towarowi będą musieli wymienić klocki hamulcowe z żeliwnych na kompozytowe. W opinii KE taka operacja jest „jest najbardziej efektywnym sposobem” obniżenie nawet o połowę hałasu oddziaływującego na otoczenie pociągów towarowych. Problem nie dotyczy wagonów pasażerskich, z uwagi na zastosowanie innych rozwiązań technologicznych.

Nowe wymogi mają objąć wagony towarowe wyprodukowane przed 2006 r. Nowsze pojazdy obowiązkowo są już wyposażone w nowe systemy hamulcowe.

Komisja Europejska zamierza wesprzeć ten proces środkami z programu Connecting Europe Facility (CEF), ale tylko w jednej piątej wszystkich kosztów. Dopuszczona zostanie również możliwość dofinansowania modernizacji wagonów z narodowych budżetów (jako pomoc publiczna). Z takiej opcji skorzystały już Niemcy. Tamtejsi operatorzy zarządzający taborem towarowym już teraz mogą liczyć na 50-procentowy zwrot kosztów wymiany klocków hamulcowych. Polskie Koleje Państwowe obawiają się, że państwa, które stać na taką pomoc zyskają przewagę konkurencyjną nad pozostałymi krajami.

– Dlatego bardzo ważne jest przygotowanie i wdrożenie przed 2022 rokiem rozwiązań i dodatkowych instrumentów wsparcia na poziomie polityki transportowej państwa – podkreśla Tomasz Lachowicz, dyrektor przedstawicielstwa PKP w Brukseli, cytowany przez Onet.pl.

Wymiana klocków hamulcowych pozwoli ograniczyć stosowanie droższych dźwiękoszczelnych ekranów. Szacuje się, że modernizacja jednego wagonu będzie kosztowała 1600-1700 euro . Tymczasem montaż 1 kilometra ekranów to wydatek rzędu 1 miliona euro. Z tym, że koszt ten może być w 85 proc. pokrywany z unijnego funduszu spójności.

Obecnie tylko ok. 9 proc. wagonów używanych na terenie UE ma nowoczesne kompozytowe klocki hamulcowe. Reszta wagonów, czyli ok. 411 tys. (dane z 2012 r.) wymaga modernizacji.

Propozycje Komisji będą konsultowane z państwami członkowskimi oraz zainteresowanymi organizacjami sektorowymi, co może zmienić jeszcze ostateczny kształt przepisów.