W środę, 23 września 2015 roku, podczas targów TRAKO 2015 w Gdańsku, spółka Stadler Polska zaprezentowała najnowszy pojazd FLIRT3 wyprodukowany dla PKP Intercity w ramach zamówienia na 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi tras dalekobieżnych realizowanego przez konsorcjum Stadler Polska - Newag.
Podczas prezentacji pojazdu Prezes Zarządu Stadler Polska, Christian Spichiger dokonał symbolicznego przekazania pierwszego składu Prezesowi PKP Intercity, Jackowi Leonkiewiczowi.
- Pociągi FLIRT3 stanowią element największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego, którego wartość przekracza 5 mld zł. Składy wyprodukowane przez konsorcjum Stadler- Newag wejdą do rozkładu jazdy już w grudniu. Będą jeździły w ramach ekonomicznej kategorii InterCity, gwarantując podróż w atrakcyjnej cenie - poinformował Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity.
Pojazdy FLIRT3 dla PKP Intercity to trzecia generacja elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT w wersji dalekobieżnej. Do dyspozycji pasażerów będą przedziały pierwszej i drugiej klasy oferujące 300 miejsc siedzących, w tym 60 w pierwszej klasie. Pociągi są wyposażone w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowano gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Tradycyjne tablice informacyjne zostały zastąpione przez elektroniczne wyświetlacze, na których prezentowane będą komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny jest również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz WiFi. Wszystkie pojazdy dla PKP Intercity powstały w siedleckim zakładzie firmy Stadler i zostały opatrzone znakiem „Stadler – wyprodukowano w Siedlcach”.
Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności ruchowej – są wyposażone w specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z obu stron pociągu, wydzielone miejsce dla osób poruszających się na wózkach, a także przystosowaną toaletę. Do dyspozycji podróżnych jest przedział barowy. Dla personelu pociągu przygotowano wagon socjalny z miejscem do odpoczynku i łazienką z prysznicem.
Nowy tabor jest przystosowany do prędkości 160 km/h. Pojazdy będą włączane do eksploatacji od grudnia 2015 na trasach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).
Pojazdy FLIRT3 prezentowane z okazji TRAKO 2015 to dwa z 18 gotowych już składów dla PKP Intercity. Ostatnie dwa są w trakcie produkcji. Wartość kontraktu to 1 mld 621 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem taboru, obejmuje również jego serwis przez 15 lat.