Urzędnicy tną finansowanie dla projektów kolejowych, których nie uda się wykonać i rozliczyć do końca tego roku. Jednocześnie zwiększają pulę unijnego refinansowania dla miejskich inwestycji, które już są wykonane albo są na ukończeniu. Najmocniej dotacje zwiększono w Warszawie, do której wpłynie 0,9 mld zł – informuje Puls Biznesu.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poddało weryfikacji listę zadań z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Inwestycje trzeba rozliczyć z Brukselą do końca tego roku. Z przeglądu wynika, że wiele inwestycji kolejowych utraci część finansowania, gdyż nie uda się ich ukończyć w terminie.
W tej sytuacji MIR zdecydował o przesunięciu pieniędzy do projektów z zakresu transportu szynowego, które realizowały miasta. Najwięcej zyskuje Warszawa, która otrzyma prawie 900 mln zł dodatkowych środków. Najmocniej zwiększy się dofinansowanie budowy drugiej linii stołecznego metra - z ok. 3,1 mld zł do 3,6 mld zł.
Beneficjentami większych refundacji są także Poznań, Łódź, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Szczecin oraz Aglomeracja Górnośląska. W tych miejscach wyższe dofinansowanie, nawet o 100-200 mln zł, jest związane z projektami tramwajowymi.