Tunezyjska wukadka

Tunezyjska wukadka

01 listopada 2015 | Autor: Przemysław B. Jezierski
PODZIEL SIĘ

W tunezyjskiej stolicy funkcjonuje kolej podmiejska, działająca na wzór warszawskiej wukadki.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Kolej TGM, podobnie jak WKD, korzysta z osobnej infrastruktury, niepołączonej z resztą sieci, ma inny system zasilania, wysokość peronów oraz dwuwagonowe, dwukierunkowe pociągi. Ponadto na TGM obowiązuje inny rozstaw toru niż na większości sieci kolejowej w Tunezji.

Choć TGM pełni jedynie funkcję kolei podmiejskiej, była pierwszą linią kolejową w Tunezji, zbudowaną jeszcze w XIX wieku. W podróż kolejką warto wybrać się, aby odwiedzić Kartaginę – jedno z najsłynniejszych i najbardziej romantycznych miejsc starożytności, oraz Sidi Bou Said – najładniejszą miejscowość Tunezji z wyjątkowymi nieskazitelnie białymi domami, ozdobionymi jasnoniebieskimi drzwiami i okiennicami oraz kratami z kutego żelaza.

Prędkość jak w warszawskiej WKD

Skrót TGM pochodzi od pierwszych liter miast, które łączy kolejka: Tunis, Goulette, Marsa. Kolejka zapewnia najszybszy dojazd z centrum stolicy do miast leżących w Zatoce Tuniskiej: La Goulette, Kartaginy, Sidi Bou Said i kurortu La Marsa. Kolej TGM budowana była w latach 1872 – 1874, a następnie już w XX wieku w latach 1908 – 1910 została zelektryfikowana.

Trasa kolejki liczy 19 km. Jest to w całości dwutorowa linia o standardowym rozstawie szyn 1435 mm, zelektryfikowana, zasilana prądem stałym 750 V. Maksymalna prędkość na linii wynosi, podobnie jak na WKD, 80 km/h. Na trasie TGM znajduje się 18 stacji. Na wszystkich stacjach zastosowano wysokie, dwukrawędziowe perony, z wyjątkiem stacji początkowej z peronem wyspowym.

Malownicza jazda po zaporze

Trasa zaczyna się na stacji Tunis Marine, w centrum Tunisu vis a vis portu.

Jest to zarazem stacja styczna z końcowym przystankiem tramwajowym o tej samej nazwie, gdzie rozpoczynają i kończą bieg tramwaje linii 1 i 4.

Pierwszy odcinek linii TGM jest niewątpliwie najciekawszym elementem trasy. Pociągi przejeżdżają przez Jezioro Tuniskie, długą, prawie dziewięciokilometrową zaporą, łączącą Tunis z Zatoką Tuniską. Jest to jedyny tak długi odcinek linii bez żadnych stacji pośrednich, gdzie pociągi osiągają maksymalną prędkość 80 km/h. Po drugiej stronie Jeziora Tuniskiego pociągi jadą już znacznie wolniej, wjeżdżając w strefę zurbanizowaną, gdzie kolejne stacje zlokalizowane są w bardzo bliskich odległościach.

Kolejno przejeżdża się przez miasta La Goulette, Kartagina i Sidi Bou Said aż do La Marsa. Urokliwe małe stacyjki nawiązują architekturą i kolorystyką do wyjątkowych miasteczek zatoki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Sukcesy i porażki kolei w Polsce w latach 1918-1989 Sukcesy i porażki kolei w Polsce w latach 1918-1989
Następny artykuł Projekt inwestycyjny Tramwajów Śląskich na ostatniej prostej Projekt inwestycyjny Tramwajów Śląskich na ostatniej prostej