Transport miejski Projekt inwestycyjny Tramwajów Śląskich na ostatniej prostej

Projekt inwestycyjny Tramwajów Śląskich na ostatniej prostej

01 listopada 2015 | Źródło: Tramwaje Śląskie
PODZIEL SIĘ

Dobiegają końca prace modernizacyjne realizowane na zlecenie Tramwajów Śląskich w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spośród 44 zadań infrastrukturalnych do zakończenia pozostało już tylko 5 zadań.

Projekt inwestycyjny Tramwajów Śląskich na ostatniej prostej
Fot. Tramwaje Śląskie

Zrealizowane są już w pełni dwa zadania taborowe - zakup 30 nowych tramwajów i modernizacja 75 eksploatowanych wcześniej przez spółkę wagonów.

W listopadzie zakończy się także dostawa kolejnych 12 nowych tramwajów dwukierunkowych. Cały projekt wart jest ponad 613 mln zł netto, a wartość dofinansowania środkami Unii Europejskiej wynosi obecnie 64,25 proc. Firma Modertrans dostarczyła 9 nowych wagonów tramwajowych Skarbek do zajezdni w Bytomiu. Osiem z nich przeszło już procedurę odbiorową - kolejny odbiór jest prowadzony. Jeden wagon został już przewieziony do zajezdni w Będzinie.

Czynimy starania, by dofinansowanie środkami unijnymi zostało zwiększone do poziomu 80 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu, na co są bardzo duże szanse. Przekładając to na liczby, wzrost dofinansowania wyniósłby blisko 100 mln zł, co pozwoliłoby w rezultacie na zmniejszenie obciążenia budżetów miast – mówi Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich.

Poza dostawami kolejnych nowych wagonów trwają prace na dwóch placach budowy w Chorzowie i dwóch w Zabrzu. Na ul. Wolności w Chorzowie najbardziej zaawansowane są roboty od Świętochłowic do ul. Hajduckiej, gdzie tylko miejscami prace torowe jeszcze nie są zakończone. Na odcinku od ul. Hajduckiej do ul. Chrobrego trwa montaż torowiska.

Niestety, ze względu na zastrzeżenia do jakości i wytrzymałości zastosowanych materiałów, które stanowią o trwałości torowiska, tymczasowo wstrzymane są prace na chorzowskim Rynku, jednak Tramwaje Śląskie liczą na to, iż niebawem na placu budowy roboty znów ruszą pełną parą.

W Zabrzu Biskupicach od 5 października zawieszony jest ruch, co pozwoliło na znaczne przyspieszenie prac przy budowie nowych torów. Dzięki temu 31 października ruch tramwajów w Biskupicach zostanie wznowiony.

W centrum Zabrza, wykonawca zakończył budowę pierwszego toru w ul. Wolności, na który przeniesiony został ruch tramwajów. Trwają prace przy modernizacji drugiego toru. Z kolei w ciągu ulic: Brysza, pl. Krakowski, Lutra kończy się już montaż szyn. W kolejne trzy soboty prowadzone będą jeszcze prace przy montażu nowej sieci trakcyjnej na nowych słupach wzdłuż ul. Armii Krajowej w Chorzowie. Rozpoczęła się też realizacja ostatniego zadania jakim jest modernizacja układów sterowania ruchem tramwajowym. Wykonawca montuje już nowe urządzenia, dzięki którym zdalnie będzie można sterować zwrotnicami. Pozostałe zadania inwestycyjne są już zakończone.

– Myślę, że pozytywne efekty przeprowadzonych prac już są wyraźnie dostrzegalne nie tylko przez pasażerów tramwajów ale również mieszkańców budynków usytuowanych w pobliżu torowisk i kierowców. Jakość naszych usług, w tym poziom bezpieczeństwa i komfort podróży, znacznie wzrosły i liczymy na to, że w ślad za tymi zmianami zwiększy się również liczba pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej – podkreśla prezes Freisler.

Kończący się projekt pn. „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowany przez Unię Europejską to jednak nie koniec aktywności Tramwajów Śląskich w sferze poprawy jakości usług. Spółka przygotowuje się do realizacji kolejnego projektu modernizacji i rozbudowy sieci tramwajowej w aglomeracji.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł  Tunezyjska wukadka Tunezyjska wukadka
Następny artykuł FLIRT-y dla PKP Intercity dopuszczone do ruchu FLIRT-y dla PKP Intercity dopuszczone do ruchu