Dzisiaj w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie podpisana została umowa na dostawę dwóch dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Impuls 31 WE, przewidzianych jako opcja zgodnie z pierwotną umową, podpisaną w listopadzie 2013 roku. Do tej pory Newag dostarczył w sumie 14 pojazdów, z czego 12 przeznaczonych dla Zachodniego Pomorza i 2 dla Lubuskiego. Termin dostawy dwóch dodatkowych pojazdów to koniec grudnia br.
Produkowane przez Newag Impulsy to jedne z najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce. Są to pojazdy czteroczłonowe, niskopodłogowe i jednoprzestrzenne.
– Impulsy w pełni spełniają oczekiwania naszych pasażerów i zmieniają opinię o podróży koleją. Pociągi gwarantują naszym mieszkańcom przede wszystkim wygodę i komfort, ale także krótszy czas podróży – podkreślał Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.
Zdaniem marszałka inwestycja to efekt konsekwentnego stawiania w regionie na kolej. – Kończymy największy w historii projekt kolejowy na Pomorzu Zachodnim. W nowej perspektywie powinniśmy zakończyć proces wymiany eksploatowanego taboru – przekonywał marszałek.
Dwa nowe Impulsy posłużą do obsługi ruchu międzywojewódzkiego. Pojazdy wyposażone są m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, WIFI i dwie toalety, w tym jedną przystosowaną dla osób niepełnosprawnych zgodną z TSI PRM. Wnętrze pojazdu zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zastosowano pomosty, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Nowoczesny wygląd przestrzeni pasażerskiej uzyskano dzięki zastosowaniu modułowych paneli, oświetleniu wykonanym w technologii LED oraz komfortowym fotelom.
– Bardzo cieszę się, że obydwa województwa zdecydowały się na skorzystanie z opcji i zamówiły u nas po jednym pojeździe. Z doświadczenia wiemy, że Impulsy są bardzo chwalone nie tylko przez pasażerów podróżujących na trasach województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. – Muszę podkreślić, że Impulsy eksploatowane w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej osiągają współczynnik niezawodności na poziomie 99%, co świadczy o ich wysokim europejskim standardzie.
Każdy z zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls mieści 436 pasażerów, w tym 208 na miejscach siedzących w układzie otwartym. W związku ze specyficznymi wymaganiami zamawiającego w Impulsach dla ZGZ, w strefach wejścia zamontowane zostały dodatkowe drzwi prowadzące do przestrzeni pasażerskiej.
Kontrakt realizowany jest w ramach wspólnego przedsięwzięcia województw: Zachodniopomorskiego i Lubuskiego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska 2007 – 2013; „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie”. Koszt dwóch dodatkowych pojazdów to 42 804,00 złotych brutto, a całkowity koszt realizacji projektu, po podpisaniu Aneksu, wynosi brutto 340 791 962,53 złotych.