CZT: konieczny remont trasy objazdowej dla linii Warszawa - Radom

CZT: konieczny remont trasy objazdowej dla linii Warszawa - Radom

02 lutego 2016 | Autor: ARR | Źródło: CZT
PODZIEL SIĘ

Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT) uważa, że potrzebne jest wykonanie w 2016 roku remontu jednego toru linii Radom – Drzewica. Pozwoli to, mimo rozpoczęcia w przyszłym roku intensywnych prac modernizacyjnych na linii radomskiej, przywrócić dobre połączenia pospieszne do Radomia, Skarżyska i Kielc.

CZT: konieczny remont trasy objazdowej dla linii Warszawa - Radom
Fot. Rafał Wilgusiak

PKP Polskie Linie Kolejowe planują remont linii Radom – Drzewica w 2017 roku. Tymczasem już rozpoczęły się prace na linii radomskiej między Okęciem i Czachówkiem, a w 2017 mają ruszyć także między Czachówkiem i Radomiem. Już w tym roku z Warszawy do Radomia i Skarżyska-Kamiennej zupełnie przestały docierać pociągi pospieszne (nie licząc nocnego TLK Mars). Do Kielc kursują dziennie tylko 3 pary pociągów (drogą okrężną, przez CMK i Żelisławice). Jeszcze kilka lat temu połączeń było 7.

Proteza Drzewicka

Tymczasem wykonanie tego niewielkiego remontu w bieżącym roku umożliwiłoby przywrócenie połączeń Warszawa – Kraków przez Radom, Skarżysko i Kielce w 2017 roku, mimo prac modernizacyjnych. Według projektu rozkładu jazdy opracowanego przez CZT takich pociągów mogłoby być osiem w każdą stronę – regularnie co 2 godziny przez cały dzień.

„Dzięki temu pociągi mogłyby jechać z Warszawy Centralną Magistralą Kolejową do Idzikowic, gdzie zjeżdżałyby na linię nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. Trasa jest znacznie dłuższa (175,3 km) niż linią nr 8 przez Warkę (102,9 km), jednak na odcinku ponad 101 km dopuszczalna jest prędkość 160 km/h, a na pozostałych 68 km po remoncie byłoby 100-120 km/h. W rezultacie czas jazdy między Warszawą i Radomiem nie przekroczyłby 1 godziny i 40 minut. To tyle samo, ile CZT przyjęło w swoim opracowaniu dla trasy przez Warkę przy założeniu dwukrotnej przesiadki na autobus w czasie prac modernizacyjnych. Uniknięcie tych przesiadek byłoby jednak dla pasażerów bardzo komfortowe” - przekonują eksperci z CZT.

Inwestycja ważna także dla Kielc

W relacji Warszawa – Kielce przez Idzikowice i Radom czas jazdy wyniósłby 2 godziny 42 minuty, czyli z kolei tyle samo, ile obecnie trasą przez Żelisławice. Obecnie, ale wkrótce ten czas może się znacznie wydłużyć, a część pociągów być może trzeba będzie w ogóle wycofać. PLK zaplanowała bowiem na przyszły rok intensywne prace na odcinku CMK między Idzikowicami i Knapówką (80 km za Żelisławicami i Włoszczową). Przez 10 miesięcy w wielu miejscach ruch będzie prowadzony po jednym torze w obie strony na przemian.

Według CZT, to nie tylko wydłuży czasy jazdy, ale również znacznie ograniczy przepustowość linii. Pociągi do Kielc raczej już się nie zmieszczą. Dlatego też remont linii nr 22 i stworzenie "Protezy Drzewickiej" to jedyna, zdaniem Centrum, szansa na zapewnienie normalnej obsługi kolejowej dla miast na linii nr 8.

Kolej na dobrą kolej

CZT w ramach projektu „Kolej na Dobrą Kolej” zbiera podpisy pod petycjami popierającymi autorskie projekty usprawnienia przewozów kolejowych. Jeden z nich dotyczy właśnie linii Warszawa - Radom - Kielce - Kraków i powrotu na nią pociągów pospiesznych - w dodatku w liczbie 8 par - regularnie co 2 godziny od rana do wieczora.

Drugi dotyczy zwiększenia liczby pociągów w województwie świętokrzyskim o około połowę – bez zwiększania dotacji. Jeszcze inny wprowadzenia wspólnego biletu na podróże koleją różnych spółek.

Synergia tych trzech projektów dałaby korzyści mieszkańcom powiatów zamieszkałych przez 1,2 mln mieszkańców:

- Kielce (201 tys. mieszkańców)
- Radom (220 tys. mieszkańców)
- Skarżysko-Kamienna (48 tys. mieszkańców) i powiatu (dodatkowo 32 tys. mieszkańców)
- Szydłowieckiego (40 tys. mieszkańców)
- Starachowickiego (96 tys. mieszkańców, w tym Starachowice 54 tys.)
- Ostrowieckiego (116 tys. mieszkańców, w tym Ostrowiec Św. 72 tys.)
- Jędrzejowskiego (88 tys. mieszkańców)
- Kieleckiego (203 tys. mieszkańców)
- Radomskiego. (145 tys. mieszkańców)

„Dlatego liczymy, że w poparcie tych działań włączą się aktywnie reprezentanci subregionu radomskiego i woj. świętokrzyskiego w sejmie i senacie oraz samorządy lokalne. Sukces w tym zakresie ułatwi życie mieszkańcom i nie w perspektywie 6 lat, a niecałego roku” - zachęca CZT.

Propozycja rozkładu jazdy z Krakowa
Proponowany rozkład jazdy do Krakowa