Transport miejski II linia metra ma już rok

II linia metra ma już rok

08 marca 2016 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

35 mln – tylu pasażerów skorzystało z centralnego odcinka II linii metra. Dziś, 8 marca, mija rok od otwarcia siedmiu nowych stacji.

Fot. ZTM Warszawa

Dokładnie 8 marca 2015 roku otwarto dla pasażerów centralny odcinek II linii metra. Budowa centralnego odcinka trwała cztery lata. Średnio w dni powszednie przewożonych jest ponad 110 tys. pasażerów, czyli tyle, ile według wstępnych prognoz miało nim jeździć dopiero po trzech latach od otwarcia. Odcinek od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński (6,1 km) pociąg pokonuje w 11 minut. Łącznikiem pomiędzy pierwszą a drugą linią metra na stacji Świętokrzyska przechodzi ok. 40 tys. osób dziennie. 

Dziś na stacjach: Rondo Daszyńskiego, Świętokrzyska, Dworzec Wileński w godzinach 8:00-10:00 spotkać będzie można hostessy ze słodkim upominkiem oraz gadżetami metra. Później, w godz. 10:00-13:00 akcja przeniesie się również na pozostałe stacje II linii.

Na ekranach galerii multimedialnej (stacja Świętokrzyska) od 8 marca do końca miesiąca będzie emitowana prezentacja zawierająca ciekawostki podsumowujące pierwszy rok eksploatacji odcinka centralnego. Pasażerowie dowiedzą się np., że w ciągu tylko jednego roku pociągi na centralnym odcinku pokonały dystans o równowartości 28 okrążeń Ziemi, a najdłuższe schody ruchome w Polsce mają ponad 40 metrów i mieszczą się na stacji Centrum Nauki Kopernik.

Natomiast jeszcze w tym półroczu rozpocznie się rozbudowa II linii o kolejne stacje: trzy w stronę Targówka i trzy w stronę Bemowa. W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: „Wolska” umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; „Moczydło” planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz „Księcia Janusza” pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (1.147.999.590,00 zł brutto).

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: „Szwedzka” pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; „Targówek” w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz „Trocka” w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Astaldi S.p.A. z Włoch (1.066.741.483,79 zł brutto). Wykonawcy będą mieli na realizację inwestycji 38 miesięcy od daty podpisania umów.

Metro Warszawskie rozstrzygnęło konkurs na koncepcję architektoniczną dwóch kolejnych odcinków II linii metra – trzech stacji na północ (roboczo nazywanych „Zacisze”, „Kondratowicza” i „Bródno”) oraz dwóch na zachód (roboczo nazywanych „Wola Park” i „Powstańców Śląskich”) czyli 3+2. Prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński dla części wolsko-bemowskiej i ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Cała II linia metra ma docelowo liczyć 21 stacji i 23 km długości.

Centralny odcinek metra w liczbach:

6,3 km - całkowita długość odcinka centralnego II linii metra

920 m - takiej długości jest tunel północny łączący dwa brzegi Wisły

935 m - to długość tunelu południowego pod Wisłą

1.126.387,3 km - tyle przejechały pociągi Inspiro wraz z pasażerami 

40,4 metra długości mają najdłuższe schody ruchome w Polsce i znajdują się na stacji Centrum Nauki Kopernik

900 tomów liczyła dokumentacja potrzebna do wybudowania 7 stacji II linii metra

1,5 mln m sześciennych – tyle ziemi wybrano, aby mogły powstać stacje centralnego odcinka II linii metra