Transport miejski Za długo trwa proces aplikowania o środki UE. Gorgol: nie uczymy się na błędach

Za długo trwa proces aplikowania o środki UE. Gorgol: nie uczymy się na błędach

24 marca 2016 | Autor: RW | Źródło: Tramwaje Śląskie, Ministerstwo Rozwoju
PODZIEL SIĘ

Pomimo doświadczeń z lat ubiegłych, spółki miejskie z całego kraju odpowiedzialne za transport szynowy wciąż borykają się z problemem sprawnej realizacji projektów inwestycyjnych współfinansowanych ze środków unijnych. – Faktycznie nie uczymy się na błędach, co stwierdzam z przykrością, a moja perspektywa pracy związanej ze środkami unijnymi sięga roku 1999 – mówił Przemysław Gorgol p.o. dyrektora CUPT podczas konferencji „Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej - osiągnięcia  2007-2013, perspektywy i zamierzenia 2014-2020”.

Fot. www.zikit.krakow.pl

Nie od dziś wiadomo, że procedury przygotowawcze utrudniają otrzymanie unijnego dofinansowania i tym samym wydłużają w czasie osiągnięcie zamierzonych rezultatów. Uczestniczący w konferencji zorganizowanej przez Tramwaje Śląskie przedstawiciele firm komunikacyjnych z Olsztyna, Częstochowy, Krakowa, Łodzi, Szczecina, Warszawy, Torunia i Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wskazywali na zbyt skomplikowane procedury aplikowania o środki unijne, w tym konieczność składania wraz z wnioskiem o dofinansowanie dużej liczby załączników.

– Za długo trwa proces przygotowania i aplikowania, a za mało czasu zostaje na realizację projektów. Już w poprzedniej perspektywie został popełniony taki błąd, a teraz jest powtarzany. Nie dało się wyciągnąć wniosków? – pytano dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.  

Przemysław Gorgol przyznawał, że problem wciąż istnieje. –  Pragnę jednak zwrócić uwagę na to, że sama Unia Europejska przyjmuje dokumenty strategiczne, na podstawie których my działamy jako administracja, które są coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane. To właśnie kwestie techniczne powodują, że cały proces rozciąga się w czasie i nie jest to tylko polska specyfika. Nie ma kraju, w którym wyglądałoby to inaczej, niestety. Staramy się jednak robić wszystko, żeby Państwu pomóc – odpowiadał szef CUPT.

Pomoc beneficjentom oferuje także inicjatywa JASPERS, której przedstawiciel Francois Cancalon wyjaśniał niejasności i zachęcał do korzystania z bezpłatnej pomocy. – Jesteśmy po to, żeby Wam pomóc. Powiedzcie jakie macie problemy, nie zamiatajcie nic pod dywan tylko pokażcie z czym jest kłopot, a my Wam pomożemy. Tylko zróbcie to jak najszybciej – zachęcał Francuz.

Do wzmożenia działań przygotowawczych zachęcało również Ministerstwo Rozwoju. – Czas ucieka i firmy muszą pracować intensywnie nad swoimi projektami. Najważniejszą obecnie rzeczą, dla miejskich projektów dotyczących transportu zbiorowego, jest złożenie wniosków o dofinansowanie do CUPT do 31 grudnia 2016 r. – podkreślała Małgorzata Kubiszewska z MR.

Warto zauważyć, że wicepremier Mateusz Morawiecki uznał problem z wydatkowaniem środków unijnych za priorytetowy dla działań ministerstwa. Już pod koniec lutego rząd przyjął w trybie obiegowym, przygotowany przez resort rozwoju, plan dotyczący zwiększenia efektywności i przyspieszenia wydawania funduszy unijnych na lata 2014-2020.

Celem "Planu działań na rzecz zwiększenia efektywności i przyspieszenia realizacji programów Umowy Partnerstwa 2014 -2020" jest "zapewnienie takiej realizacji programów współfinansowanych ze środków europejskich na lata 2014-2020, która zagwarantuje pełne wykorzystanie dostępnej dla Polski alokacji w sposób trwale przekładający się na rozwój społeczno-gospodarczy kraju".

Dzięki temu możliwe będzie m.in. "przyspieszenie w ogłaszaniu konkursów w poszczególnych programach, inwestowanie środków w najbardziej efektywny sposób, a w konsekwencji zwiększenie i zrównoważenie dynamiki procesów rozwojowych w Polsce". Niezbędnym warunkiem dla powodzenia tego przedsięwzięcia jest jednak ścisła współpraca resortów i samorządów, a także środowisk partnerów i beneficjentów.