E. Polak: niezawodność nowego taboru to priorytet

E. Polak: niezawodność nowego taboru to priorytet

19 maja 2016 | Autor: AJ
PODZIEL SIĘ

Potrzeby w zakresie nowego taboru kolejowego wciąż są duże, dlatego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 przewidziano na ten cel ponad 8,8 mln euro dofinansowania. Najważniejszą cechą nowego taboru powinna być jego wysoka niezawodność – przekonuje Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa lubuskiego.

Fot. Newag

Niedawno podkreślała pani, że samorząd województwa bardzo mocno inwestuje w kolej. Jakie środki rocznie przeznacza województwo lubuskie na transport kolejowy? Jakie działania przewidziane są na następne lata?

Na samą organizację połączeń kolejowych województwo lubuskie przeznacza rocznie około 40 mln zł, w roku 2016 – ponad 44 mln zł. Dodatkowo inwestujemy w tabor kolejowy, na zakup którego przeznaczono do tej pory łącznie 184,8 mln zł, oraz na naprawy i modernizacje – ponad 18,8 mln zł. Należy również wspomnieć, że w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 zarządca infrastruktury kolejowej dokonał modernizacji infrastruktury kolejowej, która obejmowała linie Kostrzyn – Gorzów Wlkp., Gorzów Wlkp. – Zbąszynek oraz Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy kolejowej na łączną kwotę ponad 129 mln zł.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 założono ponad 41,3 mln euro na dofinansowanie projektów w zakresie transportu kolejowego. 32,5 mln euro zostanie przeznaczone na modernizację infrastruktury kolejowej, a ponad 8,8 mln euro na zakup taboru.

Samorząd inwestuje w zakup nowego taboru…

Do tej pory, podczas zakupu nowych pojazdów, województwo lubuskie kierowało się głównie kwestią braku odpowiedniego taboru przez przewoźnika, który nie posiadał wystarczającej liczby autobusów szynowych i spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń na liniach niezelektryfikowanych na terenie naszego województwa. Takie rozwiązanie pozwoliło na znaczne ograniczenie kosztów uruchamiania pociągów poprzez eliminację składów zestawionych z lokomotywy i wagonów. Dzięki temu skrócił się również czas podróży dla linii komunikacyjnych, na których konieczna była zmiana kierunku jazdy, oraz na wielu liniach, na których prędkości maksymalne dla pociągów zestawionych z autobusów szynowych są wyższe. W latach 2014 – 2015 województwo lubuskie zakupiło pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne, które zostały skierowane na zelektryfikowaną linię Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań Gł.

 Cały wywiad z Elżbietą Anną Polak, marszałek województwa lubuskiego ukazał się w majowym wydaniu miesięcznika "Kurier Kolejowy".