Gdańsk: lepszy dowóz towarów do portu – dwa tory już czynne

Gdańsk: lepszy dowóz towarów do portu – dwa tory już czynne

28 września 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Sześciokrotnie większą przepustowość dla pociągów towarowych zapewnia zmodernizowana linia kolejowa między Pruszczem Gdańskim a portem w Gdańsku. Już w pierwszym półroczu 2016 roku zwiększyła się liczba wagonów obsłużonych w porcie. 

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą jedną z najważniejszych inwestycji dotyczących poprawy transportu towarowego. Po obu nowych torach między Pruszczem Gdańskim a Portem Gdańskim jeżdżą już pociągi. Zmodernizowana linia kolejowa jest w stanie umożliwić sprawny i bezpiecznych ruch sześciokrotnie większej liczbie pociągów.

Jednym z najważniejszych elementów inwestycji była budowa nowego mostu nad Martwą Wisłą. Konstrukcja ważąca 2 tysiące ton i mająca ponad 120 metrów długości zastąpiła stary, jednotorowy most na którym obowiązywały ograniczenia prędkości. Nowa przeprawa umożliwia trzykrotnie szybszy przejazd, a drugi tor to jeszcze większa przepustowość. Poprawiły się także warunki dla żeglugi. Tor wodny został poszerzony, a światło mostu zwiększone. Dzięki temu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem – nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów.

W ramach projektu zmodernizowano też mosty na Motławie oraz Raduni. Efektem jest sprawniejszy ruch prowadzony dwutorowo. Nad bezpiecznym ruchem pociągów towarowych czuwają dyżurni z nowego Lokalnego Centrum Sterowania, które powstało w ramach projektu. 

W ciągu I półrocza 2016 roku tonaż ładunków obsłużonych w porcie koleją wzrósł w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku o 34%, natomiast liczba obsłużonych wagonów kolejowych wzrosła o 29%.

Do 2020 roku PLK zamierzają zrealizować program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Nowe inwestycje, o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł, zwiększą przepustowość linii, konkurencyjność przewozów towarowych oraz skrócą czas przewozu ładunków.

Gdańsk jeszcze bardziej zwiększy swój potencjał przy dojeździe do portu. Kolejna inwestycja obejmie modernizację 70 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Umożliwi to likwidację „wąskiego gardła” i zwiększy przepustowość.

W Szczecinie i Świnoujściu przebudowane będzie ok. 160 km torów, 2 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja wybranych obszarów infrastruktury. Zmieni się i unowocześni system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne.