W 1,5 godziny ze Szczecina do Berlina. W 2017 r. ruszą prace na polskim odcinku trasy

W 1,5 godziny ze Szczecina do Berlina. W 2017 r. ruszą prace na polskim odcinku trasy

01 grudnia 2016 | Źródło: Onet.pl
PODZIEL SIĘ

Jak powiedział w Szczecinie Mirosław Pawłowski, prezes PKP S.A. już w przyszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczną roboty budowlane na trasie, po której w przyszłości będą kursować bezpośrednie pociągi ze Szczecina do stolicy Niemiec.

Fot. szczecin.uw.gov.pl

Po modernizacji całej linii czas podróży między Szczecinem a Berlinem skróci się z dwóch godzin do 90 minut. Pociągi będą mogły rozwijać prędkość 160 km/h. Obecnie trasę obsługuje kilkanaście połączeń dziennie, z czego tylko kilka to kursy bezpośrednie.

- W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane na odcinku ze Szczecina do stacji Szczecin Gumieńce - powiedział Pawłowski. - W 2018 i 2019 r. będą trwały prace nad dwoma zelektryfikowanymi torami prowadzącymi do granicy państwa. Jesteśmy gotowi do oddania naszego odcinka trasy Szczecin-Berlin tak, żeby znalazł się w rozkładzie jazdy na 2020-2021 r. - dodał.

Prace trwają także po niemieckiej stronie, niektóre odcinki będą przystosowane do prędkości 160 km/h. Nie wiadomo jednak, kiedy trasa będzie gotowa, ponieważ poparcie dla tego projektu musi wyrazić niemiecki Bundestag.

- Cel jest taki, żeby to było tak szybko, jak to jest tylko możliwe - powiedział sekretarz stanu w niemieckim ministerstwie infrastruktury Odenwald.

Wspólne przedsięwzięcia w zakresie infrastruktury kolejowej były tematem II Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego w Szczecinie. - Było to spotkanie polityków i specjalistów po to, żeby osiągnąć jak najlepsze efekty. Łączy nas wspólny cel – podniesienie standardów transportu kolejowego między Polską a Niemcami. To, co przed nami, to połączenie Szczecin-Berlin, które było przedmiotem umowy międzypaństwowej z 2012 roku. Kolejną sprawą jest most w Kostrzynie, który musi zostać zbudowany od podstaw. Jest to przedsięwzięcie skomplikowane, również ze względu na wymogi bezpieczeństwa. Uważam, że spotkanie było bardzo korzystne i stanowi kolejny krok we wspólnym budowaniu infrastruktury – powiedział Jakub Skiba, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

Porozumienie ws. bezpośredniego połączenia Szczecin-Berlin wspólnie podpisały we wrześniu 2013 r. zarządy PKP Polskie Linie Kolejowe oraz DB Netz AG. Według zapisów porozumienia, zmodernizowana linia łącząca Szczecin z Berlinem miała zostać całości zelektryfikowana i zyskać drugi tor.

Obie strony podkreślały wspólny cel, jakim jest rozwój transportu klejowego po obu stronach, a jako osiągnięcie wskazały m.in. „Pociąg do kultury” – projekt połączenia kolejowego między Wrocławiem a Berlinem – zarówno strona polska, jak i niemiecka deklarowały chęć jego kontynuacji. Strona niemiecka zadeklarowała organizację kolejnego szczytu w Brandenburgii w przyszłym roku.