Automatyka kolejowa w chmurze obliczeniowej - innowacyjny system Siemensa

Automatyka kolejowa w chmurze obliczeniowej - innowacyjny system Siemensa

16 lutego 2017 | Źródło: Siemens
PODZIEL SIĘ

W 2017 roku wdrożono jeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów, wykorzystujący chmurę obliczeniową. System stosowany jest przez koleje szwajcarskie i działa m.in. na linii znajdującej się na wysokości ponad 3 tys. metrów n.p.m. Infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie dostarczyła firma Siemens.

Fot. Siemens

Scentralizowany system kontroli ruchu kolejowego Siemensa “Iltis” pozwala na sterowanie i monitoring ruchu pociągów. To nowoczesne narzędzie, stosowane w kolejach szwajcarskich, zarówno przez przewoźnika państwowego SBB, jak również wiele prywatnych spółek kolejowych.

Możliwości systemu są obecnie wykorzystywane także przez Gornergrat Bahn (GGB) - kolej zębatą, wybudowaną w 1898, która wspina się aż 1500 metrów nad poziomem morza, łącząc Zermatt ze szczytem góry Gornergrat. Jest to część masywu Monte Rosa i miejsce drugiej najwyżej działającej kolei górskiej w Europie. Szczyt znajduje się na wysokości 3089 metrów i przy dobrych warunkach pogodowych oferuje wspaniały widok na panoramę gór.

Jak to możliwe, że system kontroli pociągów działa swobodnie na takiej wysokości? Odpowiedzią jest wykorzystanie chmury obliczeniowej, która pozwala na pełną automatyzację procesów. Co to oznacza?

Obsługa i niezbędne naprawy są przeprowadzane bezpośrednio przez firmę Siemens, bez potrzeby wysyłania ekipy technicznej na miejsce. System działa automatycznie, a obecny na miejscu dyspozytor w Zermatt nadzoruję jego obsługę, monitoring oraz kontrolę zwrotnic. Cała technologia oraz moce obliczeniowe są zainstalowane w bazie danych Siemensa w Wallisellen. To wszystko odbywa się przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa i swobody dostępu.

“Usługa Iltis” jest oparta na zasadzie trzech komputerów. Rezerwowa linia łączy serwery Siemensa ze stacjami roboczymi operatorów w Zermatt. Dyspozytorzy mogą również korzystać z zapasowego komputera podłączonego na miejscu. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo, a cały system może być być zarządzany niezależnie w Zermatt.

Pozwolenie na testowy rozruch systemu zostało wydane przez Federalne Biuro Transportu w Szwajcarii. Pierwsze próby działania systemu odbyły się na przełomie sierpnia i grudnia 2016 i w pełni potwierdziły duży potencjał oraz niezawodność rozwiązania opartego na chmurze obliczeniowej. Cały system został wdrożony ostatecznie na początku 2017 r.