PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację fragmentów linii 131 Magistrali Węglowej na odcinkach Bytom Płn. – Radzionków i Chorzew Siemkowice – Chociw Łaski.
To kolejne fragmenty linii 131, na których PLK planują prace rewitalizacyjne. Ich celem jest podniesienie prędkości maksymalnej do 120 km/h. Szacunkowa wartość tego zamówienia wynosi 50 mln zł brutto. W odrębnym przetargu zarządca infrastruktury szuka wykonawcy wiaduktu w km 34,271 tej linii kolejowej.
Przetarg na rewitalizację dwóch odcinków obejmuje: wymianę szyn w torze nr 1 na szlaku Bytom Płn. – Radzionków, wymianę pojedynczych podkładów strunobetonowych PS94 na szlaku Bytom Płn., wzmocnienie podtorza na szlaku Bytom Płn. – Radzionków w torze nr 1, wymianę nawierzchni torowej na odcinku Chorzew Siemkowice – Chociw Łaski w torze nr 2, przebudowę przejazdów wraz z odwodnieniem w torze nr 1 i 2 na odcinku Chorzew Siemkowice – Chociw Łaski, wymianę rozjazdów w stacji Rusiec Łódzki, elektryczną centralizację zwrotnic w stacji Rusiec Łódzki, przebudowę urządzeń srk związana z wymianą nawierzchni w stacji Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, oraz na szlaku Chorzew Siemkowice – Rusiec Łódzki, Rusiec Łódzki – Chociw Łaski. Ponadto wykonane będą prace w zakresie sieci trakcyjnej i oświetlenia przejazdów.
Odcinek Bytom Północny – Radzionków wykorzystywany jest zarówno w ruchu towarowym jak i pasażerskim. Skrócenie czasu jazdy na tej linii ma kluczowe znaczenie dla wzrostu jej popularności, gdyż linia ta przebiega przez teren gęsto zurbanizowany i ma potencjał do wykorzystania jej w systemie szybkiej kolei aglomeracyjnej.
Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2016/2017 Koleje Śląskie zwiększyły liczbę połączeń na linii Katowice – Lubliniec co przyczyniło się do wzrostu popularności tej trasy wśród pasażerów. W przyszłości odcinek ten może być wykorzystywany przez połączenia kolejowe do lotniska Katowice Pyrzowice.