Zielono - czerwone przedwiośnie. Ceny paliw rosną, akcję spółek paliwowych też?

Zielono - czerwone przedwiośnie. Ceny paliw rosną, akcję spółek paliwowych też?

07 marca 2017 | Autor: Marcin Zieliński
PODZIEL SIĘ

Cotygodniowy komentarz giełdowy zacznę od kilku słów komentarza na temat sektora paliwowego. Nie od dziś wiadomo, że im droższa ropa, tym dla przewoźników kolejowych wyższe koszty. Dotyczy to wielu spółek towarowych, które prowadząc działalność komercyjną, muszą dysponować flotą lokomotyw spalinowych. Poza tym, zakładamy, że większość z Czytelników „Kuriera Kolejowego” jest zmotoryzowana, stąd ceny paliw są istotnym elementem codziennej analizy ekonomicznej np. w zakresie tego, czy w danej relacji bardziej opłaca się wybrać auto, czy pociąg. A jakby postawić pytanie, czy rosnące ceny paliw miały wpływ na ceny akcji PKN Orlen i Lotosu?

Fot. Rafał Wilgusiak

Na poniższym wykresie mamy zestawienie ceny ropy naftowej na giełdach światowych (linia niebieska) oraz dwóch polskich spółek petrochemicznych PKN Orlen (linia pomarańczowa) i Grupy Lotos (linia zielona). Na pierwszy rzut oka widać że ceny akcji spółek petrochemicznych rosną gdy cena ropy spada. Proszę zwrócić uwagę na przełom roku 2015 i 2016, gdy ceny ropy były najniższe, wyraźnie widać formację podwójnego dna (podobna na wykresie do litery W, w pierwszej części 2016) a kursy spółek paliwowych idą w górę, czyli mamy ujemna korelację pomiędzy ceną surowca a notowaniami akcji spółek petrochemicznych.

Dlaczego tak jest?

Odpowiedź wydaje się bardzo prosta i jest zawarta w słowie “przetwórstwo”. Im tańszy surowiec tym lepiej. Firmy petrochemiczne wykorzystują ropę naftową i przetwarzają ją tworząc finalne produkty: paliwa, oleje, itp. Im niższa cena surowca tym wyższa marża. Inwestorzy wiedzą o tej zależności stąd mogliśmy zaobserwować bardzo silne wzrosty cen akcji obydwu polskich spółek rafineryjnych w 2016 i na początku bieżącego roku. Biorąc pod uwagę powyższe informacje możemy wysnuć wnioski, że jeśli paliwo będzie droższe, wskutek wahań na rynkach światowych, to prawdopodobnie krajowe spółki paliwowe np. PKN Orlen i Grupa Lotos zanotują niższą marżę rafineryjną.

Dodatkowe czynniki napędzające wzrost sektora paliwowego a w konsekwencji kursy akcji.

Jednym z istotnych czynników wspierających wzrost jest polityka gospodarcza rządu w zakresie uszczelniania podatku VAT. Działania te przyczyniają się do ograniczenia niekontrolowanego importu paliw a wzmacniają krajowe rafinerie, które mogą sprzedać dodatkowe ilości paliwa na rynku.

Spółki kolejowe - chwilowa konsolidacja

Obserwowane przez "Kurier Kolejowy" spółki kolejowe ustabilizowały swoje kursy, Trakcja jest notowana w przedziale 17-18 PLN, Torpol oscyluje pomiędzy 13 PLN , a 14 PLN, ZUE jest w kanale wyznaczonym  przez 10,25 na dole i 10,72 na górze. Newag porusza się pomiędzy 17 a 18 PLN. Osiągnięcie przez rynek 2200 punktów w indeksie WIG 20 powoduje, ruch konsolidacyjny na większości spółek, których akcje są codziennie “handlowane”.

Zmienność kursów akcji. Zieleń i czerwień na parkiecie. WIG-20 > 2 200 punktów.

Silny wzrost rynku akcji powoduje, że część inwestorów zaczyna realizować zyski. Przez co podaż przejmuje kontrolę nad notowaniami i w wyniku zwiększonej sprzedaży kurs akcji się obniża. W większości platform do handlu instrumentami finansowymi spadki oznaczone są na czerwono a wzrosty na zielono, stąd zawsze mamy te dwa kolory. Te dwa kolory oznaczają też zmienność notowań kursów akcji. Obecnie przy notowaniach indeksu WIG-20 na poziomie powyżej 2 200 punktów zmienność kursów akcji a zarazem ryzyko krótkoterminowego inwestowania jest większe.

Zmienność powoduje, że część inwestorów kupuje a część sprzedaje akcje w krótkim okresie, gdyz wszyscy obawiają się zmienności kursu i braku możliwości realizacji zysków. Inwestorzy, którzy sprzedają akcje, gdyż uważają, że potencjał wzrostu tych papierów się skończył to niedźwiedzie, inwestorzy kupujący akcje to byki. Są to slangowe określenia dwóch postaw inwestorów. Przy czym nie są to określenia trwałe, albowiem niedźwiedź może stać się bykiem a byk niedźwiedziem, nawet w czasie jednej sesji giełdowej.

Pytanie do Czytelników:

Jak Państwo myślicie ile będzie kosztował na stacji benzynowej litr paliwa 30 czerwca i 31 grudnia bieżącego roku? Proszę o wypowiedzi w formie komentarzy pod tekstem.

Słowniczek:

Konsolidacja - niejednokrotnie analizując wykresy możemy zauważyć sesje, na których dany instrument praktycznie nie zmieniał swojej wartości, tylko oscylował w granicach pewnego poziomu, tak więc praktycznie rzecz biorąc zmienność cen akcji była bardzo mała, co powodowało brak możliwości zarobku na danym instrumencie.

Takie sytuacje, kiedy kurs podczas sesji cały czas oscyluje na tych samym poziomie nazywamy konsolidacją. Zwracam uwagę, że dokonanie inwestycji w momencie konsolidacji powoduje odpływ środków z rachunku giełdowego i kupowany przez inwestorów instrument podlega niewielkim wahaniom cen. Może się zdarzyć, że w czasie konsolidacji zostanie wygenerowany sygnał kupna i kursy akcji pójdą do góry, ale z równym prawdopodobieństwem może się okazać, że ceny akcji ulegną korekcie w dół.