Torpol z gorszym wynikiem finansowym w 2016 r.

Torpol z gorszym wynikiem finansowym w 2016 r.

23 marca 2017 | Źródło: Torpol
PODZIEL SIĘ

Torpol podał wyniki za 2016 rok. Skonsolidowane obroty Grupy Torpol w 2016 r. przekroczyły 770 mln zł, EBITDA wyniosła 32,4 mln zł, a zysk netto 10,1 mln zł. To gorszy wynik niż rok wcześniej kiedy zysk netto spółki wyniósł 31,9 mln zł.

Fot. Petr Štefek CC BY-SA 3.0 cz

Grupa Torpol ma w portfelu zamówień ponad 0,4 mld zł netto bez udziału konsorcjantów, a w najbliższym czasie przewidywane jest podpisanie ofert, które w I kwartale 2017 r. zostały uznane za najkorzystniejsze, o łącznej wartości ponad 1,23 mld zł netto. Łącznie portfel zamówień przekracza 1,64 mld zł netto. Jednostkowe przychody ze sprzedaży Torpol w 2016 r. wyniosły 743 mln zł, EBITDA 38,1 mln zł, a zysk netto: 15,4 mln zł.

– Ubiegły rok był  trudnym okresem dla całej branży kolejowej w Polsce, co wpłynęło również na wyniki Torpolu. Jednak dzięki realizowanym z olbrzymim zaangażowaniem, zgodnie z ustalonymi terminami, robót budowlanych na dwóch największych kontraktach kolejowych (budowa dworca Łódź Fabryczna –ponad 1,7 mld zł oraz linii E-75 na odcinku Rembertów – Sadowne – ponad 1,5 mld zł) ten negatywny wpływ został w dużej mierze zneutralizowany. Olbrzymim sukcesem konsorcjum, którego liderem był Torpol, było terminowe oddania do użytku dworca Nowa Łódź Fabryczna, który jest z pewnością jednym z najnowocześniejszych, największych, wyposażonych w nowej generacji systemy bezpieczeństwa i nadzoru, ale również najładniejszych dworców w Europie – komentuje Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu

Bardzo istotnym osiągnięciem Torpolu było również zapewnienie, z dniem wejścia nowego rozkładu jazdy (11.12.2016 r.), przejezdności modernizowanej linii E-75, której zaawansowanie na koniec 31.12.2016 r. wynosiło 95%. Ważnym wydarzeniem było także wejście Grupy Torpol na rynek inwestycji kolejowych w Norwegii. Torpol Norge AS zdobył pierwsze zamówienia od Norweskich Kolei Państwowych na kwotę ponad 60 mln NOK netto.

– Jeśli chodzi o poziom wyników sprzedaży, to spodziewamy się, że choć ożywienie widać już teraz m.in. po rosnącym portfelu zamówień, to dopiero rok 2018 może być jednym z lepszych okresów, a kulminacja nastąpi prawdopodobnie w latach 2019-2021 – wyjaśnia Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. zakłada wydatki o wartości ok. 66,4 mld zł, natomiast zaktualizowany Norweski Program Transportowy na lata 2018-2029 przewiduje nadkłady rzędu 230 mld NOK (ponad 110 mld zł). Stąd ożywienie rynku i zwiększona aktywność spółek z Grupy w kwestii ofertowania. W 2016 roku Torpol złożył w postępowaniach przetargowych 62 oferty na ponad 10 mld zł, z czego pozyskał lub jego oferta została uznana za najkorzystniejszą w 16 postępowaniach o łącznej wartości 1,26 mld zł netto. Dużą aktywność wykazały spółki zależne – Torpol Norge AS uczestniczył w 22 postępowaniach, z czego pozyskał 8 o wartości 32 mln zł netto, a Torpol Oil&Gass p. z o.o. uczestniczyła w 154 postępowaniach pozyskując 25 mających wartość 20 mln zł netto.