Ponad 400 mln zł na modernizację linii Siedlce - Terespol

Ponad 400 mln zł na modernizację linii Siedlce - Terespol

16 sierpnia 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

W 2020 r. podróżni w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu będą korzystać z komfortowych peronów. Przebudowane stacje i nowe nastawnie zapewnią sprawniejszą obsługę pociągów, zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą ponad 417 mln zł (netto) umowę na ostatnie prace na linii Siedlce – Terespol.

Fot.

- Dzisiejsza umowa to kolejny przykład sprawnego realizowania Krajowego Programu Kolejowego. Już niedługo na całej trasie z Warszawy, przez Siedlce, aż do granicy w Terespolu pojedziemy z prędkością 160 km/h. Skróci się czas przejazdu i zwiększy komfort obsługi pasażerów na ostatnim odcinku tej trasy – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Inwestycja za ponad 400 mln zł obejmuje głównie modernizację i przebudowę trzech stacji w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanku Biała Podlaska Rozrządowa. Zwiększy się na nich komfort obsługi podróżnych. Na peronach będą nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne ułatwią orientację. Zamontowany zostanie nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu podróżni będą mogli skorzystać z wind, natomiast w Białej Podlaskiej zaplanowano wygodny podjazd.

- Ostatni etap modernizacji linii z Warszawy przez Siedlce do Terespola to wyczekiwana i ważna inwestycja, która zwiększy atrakcyjność naszego regionu. Przebudowa wpłynie również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami – podkreśla Robert Gmitruczuk, wicewojewoda lubelski.

Modernizacja stacji obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. Wymienionych zostanie również 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowany tor i wzmocnione obiekty inżynieryjne pozwolą na prowadzenie ciężkich składów towarowych (o nacisku do 221 kN/oś). Poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie towarów przez wschodnią granicę.

- Dobrze przygotowane stacje na międzynarodowej trasie E 20, m.in. w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu, to niezbędny zakres prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Inwestycje istotnie zwiększają komfort obsługi pasażerów, ale  także, dzięki modernizacji torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, powstają nowe możliwości dla przewoźników towarowych i zwiększa się konkurencyjność kolei względem innych środków transportu – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Prace PLK zdecydowanie podniosą poziom bezpieczeństwa pasażerów. W ramach inwestycji zaplanowana jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań. W Białej Podlaskiej PLK wspólnie z miastem wybudują tunel drogowy. Zaplanowano również przebudowę 18 przejazdów kolejowo – drogowych i wyposażenie 12 w nowy system zabezpieczeń.

Projekt „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” finansowany jest z instrumentu unijnego CEF. Koszt zadania: 417 593 693,56 zł (netto). Dofinansowanie unijne wynosi 354 929 166,48 zł (netto).

Wykonawcą modernizacji jest firma TRAKCJA PRKiI z Warszawy. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest  w sierpniu 2020 r.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Trenitalia kupi używane pociągi AnsaldoBreda V250 Trenitalia kupi używane pociągi AnsaldoBreda V250
Następny artykuł Coraz bliżej elektryfikacji linii do Opoczna Coraz bliżej elektryfikacji linii do Opoczna