Plan modernizacji linii kolejowej Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy wchodzi w zasadniczą fazę. Od 3 września wstrzymany zostanie ruch pociągów, a przewoźnicy uruchomią zastępczą komunikację autobusową do stolicy. W tym czasie przebudowane zostaną przystanki, tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem oraz przejścia podziemne.
Prace na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa (nr 447) prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca kończy zadania przy przejściach podziemnych i szykuje sprzęt oraz materiały do kolejnej fazy. Od 3 września będzie prowadził intensywne prace na całkowicie wyłączonej z ruchu linii.
W pierwszej kolejności rozebrane zostaną przejścia podziemne pod torami podmiejskimi na wszystkich stacjach i przystankach. Kolejno roboty skupią się na demontażu peronów. Później zdejmowane będą stare tory, a następnie przy pomocy specjalistycznego sprzętu usuwana będzie sieć trakcyjna.
Opracowana jest logistyka sprawnego wywozu starych materiałów z placów budów i dostarczania nowych. Równocześnie wykonawca będzie przygotowywał nowe ułożenie sieci kanalizacyjnej, telekomunikacyjnej i energetycznej – czyli usuwał tzw. kolizje. Na przełomie roku rozpocznie się budowa nowych obiektów na przystankach i stacjach. Kolejno montowane będą nowe tory i sieć trakcyjna. Powstanie nowy przystanek w Parzniewie. Przebudowanych będzie 5 przystanków i stacja Pruszków. Modernizacja obejmie 22 km dwutorowej linii kolejowej.
Z Grodziska do Warszawy bez postojów
Utrzymane zostaną bezpośrednie połączenia bez postojów na przystankach i stacjach pośrednich między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. Na czas przebudowy pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich pojadą linią dalekobieżną. Podróżni w dni robocze będą mieli do dyspozycji 46 połączeń do Warszawy. Podczas porannego szczytu przewozowego pomiędzy 5 a 8 rano w stronę Warszawy wyruszy 13 składów. Po południu od godziny 15 do 20 w stronę Grodziska wyruszy 14 pociągów.
Sprawnie autobusem do Warszawy
Zastępcza komunikacja autobusowa, została przygotowana przez zespół ekspertów złożony z przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Kolei Mazowieckich oraz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ustalenia zespołu były na bieżąco konsultowane z samorządami lokalnymi. Uruchomione od 3 września połączenia autobusowe zapewnią optymalne warunki przejazdu między miastami leżącymi na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy. Będą przy tym stanowiły uzupełnienie oferty przewozowej w ruchu lokalnym.
Trasy autobusów zostały tak opracowane, aby mogły zaoferować możliwie największą dostępność do linii komunikacji zastępczej. Część przystanków będzie „na żądanie”. W ramach zastępczej oferty uruchomione zostaną następujące linie autobusowe:
Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki – Warszawa) – uruchamiana przez Koleje Mazowieckie:
• kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut;
• przejazd w pobliżu przystanków kolejowych;
• 12-metrowe autobusy;
Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki – Milanówek) – uruchamiana przez Koleje Mazowieckie:
• wahadłowe kursy w dni robocze w porach szczytu przewozowego co 15 minut;
• połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim;
• 12-metrowe autobusy;
• kursy realizowane z Grodziska Mazowieckiego do Milanówka po północnej stronie linii kolejowej, z Milanówka do Grodziska Mazowieckiego po południowej stronie linii kolejowej.
Linia ZB (Brwinów – Warszawa – Brwinów) – uruchamiana przez Koleje Mazowieckie:
• linia przyspieszona;
• kursyw dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut;
• w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2;
• 2-metrowe autobusy;
Linia ZP (Warszawa – Pruszków – Warszawa) – uruchamiana przez ZTM
• kursy w dni robocze w ścisłym szczycie co 5 minut, poza szczytem 15 minut, w soboty – co 10 minut, a w niedziele co 15 minut;
• inia przyspieszona dedykowana obsłudze Pruszkowa;
• 12-metrowe autobusy (PKS Grodzisk – operator wyłoniony w przetargu);
Linia 717 – uruchamiana przez ZTM
• kursy w dni robocze w szczycie co 7,5 minuty, poza szczytem – co 15 minut, w dni wolne od pracy – co 15 minut;
• redukcja liczby przystanków na terenie Warszawy w celu przyspieszenia czasu przejazdu w relacji Piastów – Dw. Zachodni (w celu dojazdu do omijanych przystanków możliwe będą przesiadki na inne linie);
• 12-metrowe autobusy (PKS Grodzisk – operator wyłoniony w przetargu);
POZOSTAŁE LINIE ZTM (od 3 i 4 września):
• 517 – podwojenie częstotliwości (w szczycie przewozowym co 5 minut), dodatkowe kursy – na trasie skróconej do Placu Trzech Krzyży;
• 127 – podwojenie częstotliwości w szczycie przewozowym (kursy co 7,5 minut), dodatkowe kursy – na trasie skróconej do Emilii Plater / Centrum; w dni wolne od pracy częstotliwość 15-minutowa;
• 78 – zwiększenie częstotliwości w szczycie przewozowym (ze Skoroszy co 7,5 min.), dodatkowe kursy – do Ronda Daszyńskiego;
• 91 – obsługa autobusami przegubowymi;
• 716 – obsługa autobusami przegubowymi;
• 177– zwiększenie częstotliwości w szczycie przewozowym dodatkowymi kursami
na trasie skróconej Skorosze – P+R Al. Krakowska.
W celu poprawy warunków podróżowania zostaną wprowadzone specjalne zasady honorowania biletów pomiędzy ZTM a Kolejami Mazowieckimi, obejmujące połączenia KM, SKM oraz linie autobusowe uruchamiane przez obu przewoźników.
ZTM i KM będą prowadzić szczególny nadzór nad funkcjonowaniem komunikacji zastępczej, w celu wdrożenia ewentualnych korekt w układzie tras, przystanków oraz rozkładów jazdy.
Koszt całej inwestycji na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa wynosi 285 milionów złotych. Projekt „Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.