Z Kędzierzyna Koźla do granicy w Chałupkach pojedziemy szybciej

Z Kędzierzyna Koźla do granicy w Chałupkach pojedziemy szybciej

04 października 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Poprawa oferty przewozowej oraz sprawniejszy przewóz towarów przez granicę w Chałupkach to efekty prowadzonych właśnie prac na śląskiej linii kolejowej na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice. Na inwestycji zyskają pasażerowie dla których PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują 3 stacje – Nędza, Kuźnia Raciborska i Dziergowice oraz przystanek osobowy Tworków.

Fot. PKP PLK

Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają wyższy komfort podróży. PLK odnawiają 8 peronów z wiatami i nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. Zakończone zostały już prace związane z remontem peronu nr 1 w stacji Kuźnia Raciborska i peronu nr 2 w stacji Nędza. Perony zostały podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zadbano również aby nowa infrastruktura była w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Obecnie trwają intensywne prace na szlaku między stacjami Kuźnia Raciborska – Nędza oraz na stacjach Kuźnia Raciborska i Nędza. Wykonawca zabudował już 14 km torów. Zakończono regulację sieci trakcyjnej w torze nr 1. Remontowanych jest także 28 obiektów inżynieryjnych – wzmacniane są podpory.

W efekcie prowadzonych prac pasażerowie pojadą zdecydowanie szybciej. Wzrośnie prędkość pociągów pasażerskich z 50 km/h do 110 km/h. Dzięki temu po odnowionych trasach sprawniej pojedzie większa liczba pociągów, co wpłynie pozytywnie na konkurencyjność transportu kolejowego. Z kolei wyższy poziom bezpieczeństwa w regionie zapewni montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na szlaku oraz na stacjach i przystanku osobowym. Poprawi się także bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych, gdyż remont obejmuje 15 skrzyżowań toru z drogą.

Modernizacja odcinka Kędzierzyn Koźle – Chałupki jest istotna także z perspektywy przewozów towarowych. Wraz ze wzrostem prędkości, skróci się czas przewozu towarów, co pozwoli kolei być jeszcze bardziej konkurencyjną względem transportu drogowego. Przełożyć się to ma bezpośrednio na wzrost gospodarczy Śląska. Zwiększenie udziału w przewozach towarów ekologicznego środka transportu – jakim jest kolei – przyczyni się również do ochrony środowiska.

Projekt o wartości ponad 70 mln zł realizuje Skanska, a prace zakończą się w 2018 r. Środki pochodzą ze środków budżetowych. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle - Chałupki (granica Państwa)".